Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-01, 01:01   #248
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Dags också för att slå en liten blick på Melodifestivalen som startar nu på lördag. Med tanke på hur urusel jag är på att tippa på det dära förbaskade jippot så avhåller jag mig från det i år (tror jag) och låter tangentbordet förtälja mina tankar istället. Värt att notera är att det först är på fredagarna inför varje deltävling som man kan få höra en liten snutt av låtarna så jag snackar utan att ha hört låtarna!

Startfältet i Karlskrona på lördag:

1. David Lindgren - Skyline
Årets tävling börjar starkt med en av förhandsfavoriterna. Låten sägs vara bättre än fjolårets genombrottssucce "Shout it out", återigen skriven av Fernando Fuentes. En karismatisk kille som absolut kan gå hela vägen med tanke på det relativt svaga startfältet i år. Men han har mycket att leva upp till...

2. Cookies 'n Beans - Burning flags
En av Sveriges bästa kvinnliga röster ("Release me" är otroligt eminent!) får inte det erkännande hon förtjänar tycker jag. Dom var med för fyra år sedan med en mycket trevlig låt i mina öron men klarade sig inte ens förbi deltävlingsstrecket. Jag hoppas återigen på en lugn countrylåt där Frida Öhrns stämma får mig att njuta i tre minuter. Att dom dessutom har Fredrik Kempe som låtskrivare är nog inte till deras nackdel även om han känns lite 2008. Heja heja!

3. Jay-Jay Johanson - Paris
För alla er som inte vet vem det är kan jag rekommendera att ni lyssnar på "On the radio" som släpptes för en herrans massa år sedan så vet ni vad ni troligen kommer att ha att vänta. Elektroniken bör stå i centrum när det ljuder från högtalarna och jag ser med spänning fram emot detta! Men ytterst tveksamt om det går hem hos gemene svensk.

4. Mary N'diaye - Gosa
Jag har ingen som helst aning om vem detta är så jag var tvungen att Googla henne. Tydligen någon som varit med i The Voice vilket inte tilltalar mig. Men att hon varit förband åt mitt enda intresse inom hiphop-världen, Akon, är inte fågelskit det inte. Men som tur är så har Idol och The Voice och liknande trams allt för mycket inflytande över resultatet i Melodifestivalen.

5. Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora
Typisk artist som Christer tjatat på i årtionden om att göra debut i Melodifestivalen. Inte en av mina personliga favoriter direkt även om låttiteln får mig att tänka på något som passat bättre med Håkan Hellström eller något annat geni. Men nej, han har inte det folkliga stöd som tar honom till final på grund av hans namn så han får förlita sig på en stark låt vilket jag tvivlar på.

6. Yohio - Heartbreak Hotel
Jag erkänner direkt. Detta ska bli spännande! Han må vara enorm i Japan men det kanske är dags för honom att presentera sig på riktigt för det svenska folket? Är det någon som jag direkt placerar i Andra Chansen-facker så är det vår lilla Japanflicka/-pojke. Naturligtvis så hoppas man på en upptempolåt eftersom ballader inte känns som hans gebit - även om jag inte hört så mycket av honom sedan innan. Men spännande som sagt!

7. Anna Järvinen - Porslin
Här har vi veckans dark horse. Jag har hört och läst på många fronter att detta kan bli något farligt. Hon må inte var så känd för den breda massan men hon har en trogen fanskara och detta får bli veckans varning! Det är svårt att säga vad hon ska komma med men jag misstänker att det kan finnas en knivsudd melankoli i framförandet. Röstresursen är det vanligtvis inte något fel på så detta ska också bli mycket spännande.

8. Michael Feiner & Caisa - We're still kids
Okej. Får man startnummer 8 i en deltävling så vill Christer Björkman säga något. Detta är något som han själv vill ska ta sig långt och man får säga vad man vill om honom men han har ett hum om vilka låtar som kan fungera. Tillsammans med Eric Amarillo lyckades Michael Feiner mycket bra med namnet the Attic och eftersom dom även gjort Mellotemat så har dom ju redan lyckats en gång. Eftersom detta också ska bli väldigt spännande så kommer det bli en trevlig avslutning på årets första deltävling.

Och slutresultatet blir ju såklart:

1. David Lindgren
2. Anna Järvinen
3. Michael Feiner & Caisa
4. Yohio
5. Eric Gadd
6. Cookies & Beans
7. Jay-Jay Johansen
8. Mary N'diaye
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat