Träningsråd:
Högpulsträning med många repetitioner och lite vila, cirkelträning på 8-10 övningar där du håller igång hela tiden och vilar olika muskelgrupper när du aktiverar en annan. Perfekt upplägg för att öka fettförbränningen och samtidigt bygga funktionell styrka.
Exempel på övningar:
Marklyft
Armhävningar med ena handen på en boll (växla sida)
Olika TRX-övningar om ditt gym har sådana redskap hängades i taket.
Crunches/Situps
Knäböj med viktboll som pressas över huvudet när du reser dig.
Plankan
Upphopp på pall/bänk
Ta en stor viktplatta och rotera runt huvudet med hjälp av axlar/skuldror (svårt att beskriva denna övning, men skön är den)
Kort och gott, jobba mycket med egna kroppsvikten och se till att ha pulsen uppe hela tiden.
Ett annat tips om man har bråttom är att sätta sig och ro en halvmil, tar mig som är i rätt normal fysisk kondition ca 23-24 minuter och det är min uppvärmning inför varje pass, men gör man det 3-5 ggr i veckan skulle det nog vara tillräckligt med träning för de flesta som vill förlora vikt förutsatt att man i övrigt äter rätt.
När det kommer till frukost är ju turkisk yoghurt utspädd med grädde rätt bra om du vill äta yoghurt men slippa de sötade skiten som finns överallt.
Är du inte benhård med lchf så funkar egen musli, där du rostar dinkelflingor, rågflingor, havregryn, cocosflingor i lite honung. Fyll på med linfrön, pumpakärnor, gojibär och russin. Slår allt du köper i affären och är iaf energi från dugliga råvaror.
Ska du tillåta dig själv kolhydrater så ha intaget till frukosten och stryp lunch/middag, då har du längre vaken tid på dig att förbränna, vilket kan kompensera för att du tillåter dig själv att äta lite kolhydrater.
Ska tillägga att jag inte är mycket för tanken av att skippa kolhydrater helt då jag anser att det går att må bra och förbränna även utan att strypa intaget helt.
Man får inte glömma att du ska stanna kvar med din nya vikt längre än det tog att bli av med den om det ska vara värt att gå ned den i förstaläget. Då kan det ju vara klokt att göra det på ett sätt so du faktiskt trivs med och kan leva med i resten av livet. Jag själv skulle aldrig klara att leva utan kolhydrater i resten av mitt liv så det skulle vara förgäves att nå en målvikt tack vare lchf.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: smak (+2), Migge (+1), Thore10 (+1)
|