Citat:
Ursprungligen postat av lordagspippi
Hur pass mycket lutar upploppet nedåt?
|
Vet inte om du är seriös eller skämtar men i Sverige så skall alla banor vara i "våg", alltså varken uppför eller nedför... Tror bara det är Vincennes som har uppför- och nedförsbacke, så det är egentligen en valid fråga...
Det enda som skiljer banorna åt i Sverige är längden på upploppen, lutningen i kurvorna (detta pga. upploppets längd) och bredden vid de olika startpunkterna. Åby är ex. bredare än de flesta banor vid startpunkterna, om jag inte missminner mig. Ju större banor desto större utrymme... Åby har nog även de mest doserade svängarna om jag inte också här tar fel - mina travfantaster får här rätta mig om jag har fel...
Förresten - Åmål och andra 800-metersbanor är de mest doserade, då dessa knappt har några "raksträckor", sorry! Väldigt korta upplopp här.
Då har vi även Tingsryd travbana som mäter en engelsk mile (1609 meter) och där kurvorna är längre och vidare... Effekten blir då oftast snabbare tider. Hästar gillar egentligen inte kurvor då belastningen blir för stor på "snedden" och vissa går bättre eller sämre i kurvorna där! En hästs kraft skall ju riktas så rakt framåt som möjligt och det gör det mest optimalt ju vidare och "flacka" svängarna är...
Hoppas detta hjälpte...?