Visa ett inlägg
Gammal 2013-02-16, 21:57   #323
dellgren
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

ESC 2013: Tyskland



Det har nu blivit dags att presentera bidrag nummer 13 och därmed nå ett delmål i och med att det är lika med en tredjedel av alla deltagande nationer. Många låtar är offentliggjorda men desto fler återstår. Och om man tittar till de färdiga bidragen får jag erkänna att standarden än så länge inte är något vidare hög. Så därför kom tajmingen rätt när vi nu ska titta till ett land som jag nog tror ska kunna utmana lite om topplaceringarna i Malmö - ja, jag kan sträcka mig så långt som att säga att vi har en vinnarkandidat och även årets första fempoängare!

Jag ska inte tjata för mycket om det men det är värt att notera. De nationer som inte behöver kvala till finalen varje år är värdlandet (i år Sverige) samt de som går under benämningen "the Big 5": Italien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Spanien. Anledningen till de fem sistnämnda är att de bidrar med så pass mycket pengar till den europeiska TV-unionen att man tycker dom ska vara garanterade en finalplats. Detta är naturligtvis kontroversiellt och för första gången sedan detta fenomen infördes har ett land valt att avstå att skicka ett bidrag till Europafinalen på grund av orättvisa regler. Turkiet väljer att avstå och har varit tydliga med att just denna regel är en av anledningarna. Vad som däremot har visat sig under de senaste åren är att dessa fem stora bidragsgivare inte direkt haft fördel av att vara direktkvalificerade (visserligen eftersom de haft en tendens att skicka en massa skit) utan placerats långt ner i resultatlistorna - 2005 fick dåvarande Big 4 (Italien var inte med och tävlade) de fyra sista platserna i finalen.

Nu har det alltså blivit dags för första "Big 5"-nation att presentera sitt bidrag (Frankrikes artist och låt är redan vald men den är inte offentliggjord eftersom det är ett internt val) och turen har kommit till Tyskland. Våra grannar i söder var med och startade upp hela evenemanget 1956 och har deltagit varje gång förutom 1996 - då man inte lyckades kvala in. Därmed står man i ensam majestät över antalet deltagande gånger och kan stoltsera med två stycken vinnare.

Den nationella uttagningen har sedan ett par år tillbaka gått under namnet "Unser Song/Star für..." följt av värdstaden. I årets "Unser Song für Malmö" var själva förfarandet av uttagningsprocess aningens annorlunda än det som brukar gälla runt om i Europa då man valde att använda tre olika röstningskällor: radio, tv och jury. 12 bidrag valdes ut att tävla i finalen av uttagningen som gick av stapeln i TUI Arena i Hannover. En expertjury hade plockat ut artistuppställningen och bredden var större än vanligt - allt från kyrkokörer till brass och singersongwriter till eurodisco - för att få upp intresset för uttagningen. Nu ska det tilläggas att den tyska uttagningen är väldigt populär både innanför och utanför de tyska gränserna men man satsade på bredd i år.

Under veckan som föregick finalen spelades låtarna på nio radiostationer runt om i Tyskland och lyssnarna fick rösta på sin favorit online på internet. Under finalen, som ägde rum på Alla hjärtans Dag, fick tittarna telefon- och sms-rösta plus att en femmannajury (där bland annat fjolårsvinnaren Roman Lob deltog) fick säga sitt. Alla dessa tre röstningsmoment skulle väga lika mycket och skilja agnarna från vetet för att få fram Tysklands bidrag till Malmö.

Efter att de tolv bidragen framförts live skulle röstningsresultaten visa sig spreta åt alla håll och kanter. Där fanns ingen logik att hitta någonstans och de som fick många röster från radiolyssnarna fick mindre från juryn och TV-tittarna och vice versa. Radiofavoriten blev brassbandet LaBrassBanda med "Nackert" men denna kammade bara hem en poäng från juryn. Juryns favorit "Heart on the line" fick bara en poäng från radiorösterna. Det var dock ett bidrag som skiljde sig från mängden...

Radion gav en tiopoängare. Juryn en åtta. De tyska TV-tittarna gav bidraget en tolva. Som topp-3 hos samtliga röstningsgrupper stod slutligen Cascada som vinnare och får ta färjan över till Travemünde med sin "Glorious". Och ja, det är samma Cascada som du tror. En mindre comeback som drar ett litet nostalgitäcke över hela Europa för visst känner man igen musiken?

Något som jag fått lära mig under min reserach är att Cascada inte är tjejens artistnamn utan Cascada är faktiskt en grupp. Eurodancegruppen som bildades 2004 består av sångerskan Natalie Horler samt DJ Manian och Yann Peifer. Från början var det menat att gruppen skulle kallas för Cascade men det var för snarlikt en annan grupp och därför fick det bli ett a istället för ett e på slutet. Gruppen har rönt enorma framgångar i Europa och sålt över 20 miljoner skivor. Med sina främsta hits, såsom "Everytime we touch", "What hurts the most" och "Evacuate the dancefloor" så sägs dom vara ansvariga för att eurodancen slutligen lyckades så igenom i USA (singeln sålde platina på den amerikanska marknaden).

När man hör låten "Glorious" så känner man igen Cascada direkt. Dom levererar ingen överraskning utan man vet vad det är man får och detta är något som kan gynna gruppen i Europafinalen. Alla nostalgisuktande eurodanceälskare runt om i Europa får sitt lystmäte och det är sannerligen en låt som kommer att varvas många gånger om på radiostationerna runt om i Europa. Därav ger jag årets första fempoängare till låten och det i kategorin "Radiopotential". Det kan inte bli så mycket mer radiopotential än såhär och den kommer att klämma sig in på i stort sett alla europeiska topplistor som finns.

Efter Loreens seger förra året så känns det som att det kan bli en vinnare i år som har ett något lägre tempo och det kan naturligtvis tala emot denna låt. Men å andra sidan är det en klassisk eurodancelåt som många kan finna tilltalande och då framförallt i de östra delarna av Europa. Vi uppe i norr kommer nog också att snappa upp den och rösta ganska så friskt så därför vågar jag redan nu utse den som ett bidrag som klättrar långt, långt upp i resultatlistorna och jag ser den som en potentiell vinnarkandidat. Många bidrag är kvar att presenteras men jag tror nog att den ska kunna hänga kvar i toppen hela vägen. Brasklappen är väl den att etablerade artister har lite svårt att leva upp till förväntningarna i finalen.

Däremot sänks betyget på låten på grund av hennes något bristande röstresurser. Finalframträdandet i Hannover lämnade en del att önska men det är också väntat när denna typ av sångerskor oftare gör det bättre när deras röster fått korrigeras en aning. Själva scenshowen lämnar också lite att önska där hon står som en nattklubbsdrottning på sitt podium men jag har känslan av att detta kommer ändras till det är dags för final i Malmö.

Nytt för i år är att det inte blir någon lottning av startordningen i semifinalerna och finalen utan SVT har helt fria händer (med undantaget av vårt eget bidrag som är det enda som lottas) och jag tror att denna kommer att placeras som någon av de sista bidragen. Tyskarna bör blidkas och detta vore en bra avslutning på hela finalkvällen. Nej, Tyskland tre år i rad har ni fått topp10-placeringar och jag ser absolut ingen anledning att misstro en fortsatt tradition!

Första lyssningen 4
Femte lyssningen 4
Liveframträdande 3
Scenshow 4
Radiopotential 5

Liveframträdande
http://www.youtube.com/watch?v=ulIvl1AJ160

Studioinspelning
http://www.youtube.com/watch?v=Y77A9-hQAp0
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
performance (+3)
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat