250GP ersattes med Moto2, leasade och plomberade enhetsmotorer från Honda (variant utav CBR600 motorn (fyrtakt)) och fria chassin.
125GP ersattes med Moto3, 250cc fyrtakt. Det är väl den enda kvarvarande prototypklassen (innebörden av just GP). Chassina är i princip likvärdiga och det bjuds fortfarande på hyfsad racing men ljudet och de avsevärt mycket snällare registret i fyrtaktsmotorn är inte alls lika tilltalande - varken att köra eller titta på.
Även MotoGP har ju genomgått en del förändringar, de har gått tillbaka till 1000cc från de 800 som varit i några år samt öppnat upp för serietillverkade motorer och chassin.
Hela MotoGP faller som en sten, medan kurvan för Superbike pekar spikrakt uppåt.
__________________
Kungen av roulette, Sputnik: "Haha har en edge runtt 8% utan mätutrustning" "du vet ingenting om roulette"
Skrivbordssoldat: J-Donadoni "Skulle yttra betydligt hårdare ord om jag fick känna på ”Analys” öga mot öga" "han borde omedelbart ha en ban"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av Analys den 2013-03-18 klockan 22:31.
|