Visa ett inlägg
Gammal 2013-03-29, 10:00   #22
korpo

korpos avatar

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 5959
Standard

Nurmos klara besked om storfavoriterna
”Det ser mycket bra ut - ingen kan svara”
Han är landets främsta tränare i år och har två storfavoriter med i V75.
Nu ger Timo Nurmos allra senaste nytt om Checco Boko och Caddie Gallant.
- Båda var mycket fina i veckans jobb. Jag vill inte byta häst med någon och båda har lika bra chans, säger han.
Timo Nurmos toppform på stallet håller i sig och segerprocenten ligger på respektingivande 26 procent i år. Till V75-tävlingarna på Romme skickar Nurmos upp tre hästar. Två av dem är storfavoriter, Checco Boko och Caddie Gallant, medan den tredje Caddie Comet är helt bortglömd.
- Jag vill varna lite för Caddie Comet (V75-3). Han är mycket fint i ordning och det fanns inte minsta lilla fel på hästen när vi kollade upp honom efter Norge. Det var helt och hållet den lösa banan som fällde honom där. Han fick inget fäst och har varit mycket fräsch och fin i jobben efteråt, säger Timo Nurmos.
- Han möter några bra men man ska inte glömma honom helt. Får han en bra resa är jag inte ett dugg överraskad om han är bland de tre främsta. Det är heller inte helt omöjligt att han kan räcka med lite flyt. Tänk på att han gjorde ett kanonlopp från dödens näst senast och höll på att vinna då. Nu kommer han att gå barfota runt om ifall banan tillåter, fortsätter han.
"Känns kanonfin"
Över till favoriterna Checco Boko och Caddie Gallant som båda kommer från imponerande insatser. Checco Boko hade lekstuga i V75 näst senast och följde upp med att svepa fältet till en ny övertygande seger gången efter.
- Checco Boko (V75-1) har utvecklats otroligt mycket och är kanonfin för dagen. Jorma tyckte nästan att hästen var ännu finare senast än när han vann V75. Han har haft krafter kvar båda gångerna och även varit jättefin i jobben efteråt, även om det bara har varit lugna träningspass.
- Springspåret nu passar perfekt då han är kvick iväg. Visserligen är sjättespår alltid bättre än sjunde men han är så pass speedig att det inte finns någon som kan svara honom när han får upp farten. Det blir ingen lättning i balansen utan skor runt om för det fungerar så bra. Jag är optimist och tror på bra chans, säger Nurmos.
"Var otroligt bra senast"
När det gäller Caddie Gallant så gjorde han ett heroiskt lopp senast. Trots tredjespår runt första sväng och resten av loppet utvändigt om ledaren föll han verkligen med flaggan i topp och fick ge sig på uppförstorat målfoto.
- Caddie Gallant (V75-7) var otroligt bra senast. Det är inte många hästar som springer 1.13,3 trots tredjespår och dödens i den här klassen som han gjorde. Då ska man också tänka på att hästen hade en liten vila bakom sig. Han fick nämligen stå över några jobb eftersom han slog upp en hovspricka i näst senaste starten på Färjestad.
- Normalt sett brukar mina hästar alltid gå framåt när de får ett lopp i kroppen efter vila. Men det räcker gott och väl om han är lika bra som senast. Hästen är stark och rejäl och tuff och oöm för positioner. Det är inte roligt att få honom på utsidan för han håller alltid farten och går in i mål. Det är en mycket, mycket bra häst och jag tycker att han har lika bra vinstchans som Checco Boko. Om banan tillåter så blir det barfota runt om, säger Timo Nurmos.
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat