Citat:
Ursprungligen postat av satori
Kan hålla med om att det var bra tempo i 2a missa det, sen öppna dom 08.5 i DD-1 men där körde dom i kallblodstempo 2a femhundringen och dessutom var det elithästar så där kan man inte säga att det var bra tempo,.
Dra upp Jägersrolunken är ju bara löjligt den fanns ju på 80-talet, försvann ju när ludde börja dominera i början på 90-talet, Solvalla har mycket spetsvinnare på vardagstravet inte när dom kör v75, medans jägers har lika mycket spetvinnare oavsett om dom kör v75 eller inte.
Jens Sjöden som ger ut statistikbibeln v75 och skriver på storavinster, brukar ta upp det med jämna mellanrum, säger att det finn inget som stöder att banor som har kort upplopp, skulle vara lättare att vinna från ledningen, och han borde väl veta om någon då han jobbar med det.
Självklart har spåren betydelse, men det är inget som tyder på att bara för att det är kort upplopp så har spåren ännu mera betydelse, det är ju bara en myt.
|
Men, är du allvarlig?! Jag skriver ju att min tes INTE byggde på SPETSVINNARE, utan på hästar som har framspår och som därmed är med där framme direkt - bakspåren är här i mycket STOR underlägsenhet. Till och med dödens är många gånger bättre än fjärde, femte ut!
Jag nämner spetsvinnare, men detta var inte min andemening! Den var att på banor med kort upplopp blir positionerna än mer viktiga. Från framspår får du ju mycket oftare en framskjuten position från start än från bakspår, eller hur? Därmed är dessa mycket mer ofta på plats än vad bakspåren är - det säger sig självt...
Från bakspår har de fler meter att ta igen detta försprång - säger sig självt det också. Sedan är jag ute efter de första placeringarna och inte enbart vinnarna...
Kollade lite snabbt på vad Stora vinster skrivit i diverse artiklar och de är väldigt ambivalenta i sina uttalanden - mycket om och men där...