Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-11, 23:45   #143
overpace

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

@pilkast

Inte dumt alls. Snarare svårt. Överkurs faktiskt. Ta v75-1. Checco, Porthos och Bear. Streckfördelningen är ca 77%-17%-12%. Det säger mig att Checco är storfavorit, Porthos är andrahandare som rensar bra och Bear kommer strax bakom.

Insatsfördelningen är ca 67%-10%-5%. Det säger mig mer. Om man bortser från totoskatten (vilket man egentligen inte bör göra) ger Checco v75-oddset 1,50. Porthos 10% gör honom till en 10-oddsare och Bear är följdaktligen en 20-oddsare.

Tolkningen? Hmm, blir nu alltmer nöjd med att ha skippat streckfördelningen helt...En tolkning kan man göra. Skillnaderna är procentuellt större i insatsfördelningen. Vad betyder nu det? Att Checco egentligen är ännu större favorit än streckfördelningen antyder och att det beror på att han sitter singelstreckad på större och slagkraftigare enkupongssystem? Och att förhållandet mellan Porthos och Bear är detsamma. Att de stora enkupongssystemen med större tyngd favoriserar Porthos mer än de små systemen gör.

Svårt det här. Inte säker på hur jämförelsen mellan fördelningarna ska tolkas. Själv gör jag ingen jämförelse utan har skippat streckfördelningen helt. Men en sak är klar. När de stora filsystemen börjar lämnas in kommer siffrorna att förändras på streckfördelningen men inte alls lika mycket på insatsfördelningen.
Dessutom kommer det att förekomma skillnader beroende på om loppet går som v75-1 eller v75-7. v75-7 har fler streck i de stora filsystemen och om jag har förstått saken rätt kommer då streckfördelningen att visa högre procenttal än om det vore v75-1. Insatsfördelningen är mycket mer stabil och jag tycker den ger en tydligare bild av hästens tyngd i v75-omgången. Vet inte om du läste vad jag skrev om Prey Frontline 15 dec? Men att en andrahandare är streckad på 52% är ju bara löjligt.

Summa summarum för min del är att insatsfördelningen visar en hästs korrekta rensningsvärde i en v75-omgång. Skiljer sig fördelningarna åt så är det insatsfördelningen som gäller. En klart lägre procentsats på insatsfördelningen innebär alltså att spelvärdet är högre än man tror men p g a de stora filsystemens uppbyggnad kommer den informationen att bli skev då skillnaderna alltid kommer att vara störst i v75-7?

Helt klart varning för att jag kanske inte har förstått alla fakta i denna fråga. En avslutande konklusion i alla fall: andelen stora-små system och andelen filsystem-vanliga enkupongssystem kommer att påverka streckfördelningen men i stort sett inte insatsfördelningen.

LÄNGE LEVE INSATSFÖRDELNINGEN! Den leve...HURRA!HURRA!HURRA!HURRA!
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat