Förra veckan bjöd på en major i form av Masters där australiensaren Adam Scott tog hem sin första major i karriären. Satt klistrad framför TVn från Torsdag till Söndag och det var en fantastisk tävling som vanligt.
I morgon är det PGA-touren och tävlingen RBC Heritage som tar plats på Harbour Town Golf Links i Hilton Head, South Carolina.
Regerande mästare är faktiskt en svensk - Carl Pettersson.
Carl ser dock ut att få det tufft i år och hålls långt ned i favoritlistan.
Favorit att vinna tävlingen är Brandt Snedeker som spelade väldigt bra förra veckan i Masters och delade ledningen efter tredje-rundan. Sista rundan blev dessvärre tyngre för amerikanen som tappade och till slut hamnade på en sjätteplats.
Spelar Snedeker som han gjorde i de tre första rundorna i Masters kommer han vinna, men jag tror han får det svårt att komma upp i den nivån efter den tråkiga avslutningen han fick på tävlingen. Blir tungt att ladda om.
Lite om banan då:
Spelas kort men är väldigt tight. Kräver mer finess och träffsäkerhet än längd. Spelades förra året som nionde tuffaste banan på PGA-touren, främst på grund utav stark vind.
Har även små greener där flaggan kan sitta på väldigt utmanande ställen.
Driving accuracy, ball-striking och GIR är A och O på banan.
Slagen från tee kommer betyda väldigt mycket för andra-slagen då träd kan blockera inspel, ball-striking blir viktig för att forma slagen, samt GIR på grund av de svårträffade greenerna.
Jag har valt en spelare som inte gör vidare mycket väsen av sig, ingen spektakulär spelare, men som har statistiken på sin sida:
| 2013-04-18 14:00 | RBC Heritage | Boo Weekley vs TOP 10 |
|
FT |
5 |
4.000 |
| 2013-04-18 14:00 | RBC Heritage | Boo Weekley vs OUTRIGHT WINNER |
|
FT |
1 |
34.000 |
Boo har vunnit här två år i rad - 2007 och 2008.
De fyra senaste åren har han kommit på plats 6, 46, 12 och 13.
Han ligger på 42:a-plats i Driving Accuracy, 9:e-plats i GIR och en 4:e-plats i ball striking vilket som sagt är nycklarna för den här banan.
Placerat sig som bäst på en andra-plats i år i tävlingen Tampa Bay Championship där han stod för en fantastisk sista-runda.
Som sagt, ingen spektakulär spelare som radar upp vinster, men jag tycker helt klart det är värt att lägga en liten peng på han. Favoriter som Snedeker och Day som under förra veckan fightades in i det sista tror jag får det lite tuffare än vad oddsen visar och då känns det inte dumt alls att rikta blickarna mot Boo som har ett spel som verkligen passar den här banan. Det har han visat förut, förhoppningsvis visar han det i år igen!