Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-27, 11:37   #16
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Som spelare är man endast intresserad av vem som vinner, för det är det man vinner på. Så är spelformerna skapade. Om det handlade om att spela på vem som kommer först bland de oplacerade efter en resa i fjärde inner så hade kanske resonemanget varit ett annat, men då hade spelet inte lockat så många.

Jag är övertygad om att försiktigt matchade hästar förlorat mer pengar på att inte tävla om de stora slantarna, än vad hästar som gått sönder på grund av för hård matchning har förlorat på att stå skadade eller tappat tävlingslusten.

Man hör så ofta i intervjuer att "den här är det något extra med, den skall vi ta det lugnt med" och det är ungefär som att säga att man köpt en Ferrari för att köra barnen till dagis i. Bra hästar skall tävla mot de bästa, det är då sporten blir bra. När man gör som Petri Puro gjorde med Commander Crowe för att jaga antal segrar i rad blir man bara ledsen, eller som Hultman gjorde med Maharajah i vintras. Visst kan en häst på springa i en enklare omgivning ibland för att ladda batterierna och samla lite poäng om det varit stolpe ut, men jag förstår inte de som tycker det är OK att gång efter gång tävla om 35-40.000kr i första pris istället för 100-300.000kr.

Och när man går ut i ett lopp som gör man det för att tävla, inte för att vara med. Det är OK att välja enklare lopp i bland, men man är fortfarande där för att tävla. Vill man bara träna och få lopp i kroppen kan man ordna egna träningslopp med bra tempo i, det har inget med tävling att göra.

Vill man värna djurskyddet så föreslår jag automatisk diskvalifikation vid drivningsförseelser. Det är ett effektivt sätt att se till så att hästar tävlar på sina villkor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+5), Migge (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat