Citat:
Ursprungligen postat av BlackCobra
Hade du otur när du tänkte eller hur tänkte du när du skrev det fetmarkerade? Plussa ihop vinnarspelet+platsspelet+tvillingspelet+eventuellt triospel+eventuell del av V5-spel+eventuell del av V75-spel osv osv så kan jag lova dig att de summorna övergår vad en enskild häst i det loppet har kostat under sitt liv om man räknar per start den gjort.
Idag enbart i ett av dubbelloppen på lilla Vaggeryd så spelades det 12 miljoner på V64 = 2 miljoner per V64-lopp. Dagens dubbel inbringade över 4 miljoner = 2 miljoner per DD-lopp. Vinnar+platsspel var nästan 400 000 på det loppet. Tvilling nästan 200 000 kr. Så spelarna har lagt 4,6 miljoner på det loppet i runda slängar. På V75 så har vi bara på V75-spelformen en bra bit över 10 miljoner kronor i insats på ett enda lopp!
OCH du måste givetvis räkna med att någons 300k investerade i en häst inte försvinner i det första loppet hästen gör. Säg att hästen drivs väldigt hårt och går sönder redan efter 10 lopp så får du dela de 300k på alla de 10 loppen som hästen faktiskt tävlat = 30 000 kr/start. Även om alla 12 hästar i ett lopp gick sönder efter 10 lopp så kommer dina 360 000 kr för samtliga hästar krossas totalt av spelaromsättningen på det loppet. Om vi tar ett medelvärde på alla lopp som körs i Sverige.
Så du och dina hundratusentals kronor på hästarna kan ju gå och gömma sig för de miljoner vi spelare lägger i snitt på varje lopp varenda dag året om!
|
Asså kan du förklara vad spelaromsättningen har i min frågeställning att göra? INGET.
För att förtydliga för folk som uppenbarligen gått i särskolan. Jag har inte någonsin sagt att inte rätt information ska ges. Jag har heller aldrig kallat spelare oviktiga.
Det är ett problem att omsättningen går ner MEN sverige har fortfarande en enorm hög omsättning på trav.
Det stora problemet för en levande travsport i framtiden är INTE att omsättningen inte ökar år för år utan att hästägare MINSKAR drastiskt och de få som blir kvar går över till de större proffsen. Frågan valfri amatörtränare eller mindre proffstränare bortsett från Reden så kommer ni förstå!!!
Men det märks tydligt att de flesta här inte gillar SPORTEN och CHARMEN med TRAVET utan bara gillar att spela en 500 från socbidraget varje vecka