Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-29, 18:50   #40
Tomte

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 3934
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Här har en kille tidigare lämnat 5.00 på Deportivo La Coruna och nu tycker alla som yttrat sig i frågan att det är en utomordentligt god investering att spela dom samma till 4.20!

Ungefär som att växla en 50-lapp till två tjugor och sen bli ryggdunkad för tilltaget.
Du har rätt i sak men jag tycker du utelämnar en sak - investeringens storlek. Om pengarna inte spelar någon roll så ska man såklart inte göra en sådan trade, men om pengarna är substansiella för investeraren så måste man ju ta det i beräkningen, som jag skrev i mitt inlägg - "är det mycket pengar för dig".

Teori är en sak, men när det verkligen gäller så har ju psykologi också en inverkan.

För att förklara min ståndpunkt: Om du erbjuder mig att singla slant 1000 gånger och jag får 1,10 kr av dig varje gång jag vinner och betalar dig en krona varje gång jag förlorar så är det självklart att jag gör det. Om du däremot erbjuder en enda slantsingling och säger att om jag vinner får jag 11 miljoner men om jag förlorar ska jag betala 10 miljoner så är jag klart mer tveksam - varför då? För att det är mycket pengar för mig.

Ett litet sidospår, men jag tycker att diskussionen är lite intressant, i slutändan är det ju bara investeraren som kan avgöra om han ska sälja av en viss risk, även om det har en kostnad, och för att kunna avgöra det måste man ta hänsyn till investeringens storlek för investeraren.

Just my two cents :-)
Tomte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat