Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast
Jag säger bara - statistik kan aldrig ersätta kunskap i trav, enbart vara ett hjälpmedel. Förstår att du vet detta, men kanske andra som övervärderar spårens betydelse framför kunskapen...
Ex. är ju innerspåret en fälla för många starttröga hästar, men detta tar ju inte statistiken hänsyn till. Finns många andra exempel också...!
|
Statistik kan aldrig ersätta kunskap, det är sant. Dessutom krävs det en hel del kunskap för att kunna använda statistik rätt. Det är t.ex. vansinne att plocka fram statistikvinnare med samma underlag för ett internationellt storlopp som ett kallblodslopp i monté. Open Stretch-banor skall inte jämföras med konventionella banor, och Åmål och Tingsryd med sina avvikande banlängder får inte jämföras med något annat. Tilläggslopp ser som regel så olika ut från lopp till lopp att det är svårt att få någon statistik på det heller.
Men ändå använder jag använder gärna statistik för att skapa en inbördes ordning på platserna 4-8 i en rankning. Det är ofta svårt att skilja hästarna åt där om man inte skall lägga mycket tid på det. Om man då tar hänsyn till att spår 5 på 2140A vinner 40% fler lopp än spår 1, så kan ju femman få hamna ett pinnhål högre i ranken. Fast min idé här är ju att främst spår 8 & 12 i autostart, samt 5 & 12 i voltstart underskattas ordentligt i statistiken så som den presenteras av ST. Förutom att vinstchansen underskattats så kan det ju ge ett visst spelvärde i streckspelen.
Det syns rätt väl i statisitken att startspår 1 vinner mer sällan än spår 2 - 6 i autostart. Starttröga hästar och för den delen sådana som får öppna hårt för att behålla spets vinner inte.
I voltstart är spår 1 det bästa statistiska spåret, och vinner mer än 20% av alla voltstartslopp. Jag tror det beror på tre saker:
- Den som leder volten har en fördel som kan vända bort fältet.
- De som kommer utifrån, förutom springspåren, har som regel lägre fart efter att ha vänt upp, än ettan.
- Den snävare uppvändningen och det moment av kaos som gärna blir i starten gör att hästar som är mitt i fältet galopperar oftare.
Spår 1 vinner ju dock inte precis alla lopp, men garderar man upp ett lopp vill det till att ha kulor av stål om man skall ta bort den.