Pers intervjuer från SS.
Per Lennartsson har klagat på stallformen, men igår fick han med en överraskande treåring till E3-finalen och kanske är man lite på gång. Ikväll mönstras fyra hästar i jackpotomgången.
- 8 Rakas (V64-1) börjar komma igång ordentligt nu efter sin svåra skada tycker jag, senast var han riktigt fin och även om det inte gör någon jätteskillnad så blir han väl någon procent bättre barfota i alla fall, och tanken är att vi ska köra på samma optimala balans även ikväll. Vi har hela tiden här på slutet sprungit på bra hästar från dåliga lägen och jag tycker inte att det har varit så mycket att säga om, men jag börjar äntligen få upp hoppet om att han är på väg tillbaka och det känns jättebra, det var tidigare svårbedömt om han verkligen skulle göra det. Halvstängt huvudlag som vanligt och högst troligt laddar jag iväg lite från början här, men det beror lite på hur han känns och vad som händer första 50 m. Det är ju några riktigt snabba invändigt men samtidigt är man väl helt rökt om man tar upp och backar ner direkt. Jag tycker att han ska ses med lite chans nu när han äntligen möter ett passande gäng.
- 7 On the Dot (V64-2) är ett svårbedömt nyförvärv, han har inte gjort mycket väsen av sig i tidigare regi och jag kan inte direkt påstå att han glänst i jobben hos mig heller, men jag har haft honom ett bra tag och han är mycket jobbad och har även gått sulkyjobb, så förberedelserna i sig kan jag inte klaga på. Men han känns liksom lite slarvig och oinspirerad och det har inte riktigt klickat till ännu för honom. Det skulle dock kunna vara en bra löphäst som rycker upp sig när det blir tävling men i så fall tycker jag att han måste visa det först. Som det känns just för dagen är det svårt att tro stenhårt på honom. Dessutom känns läget lite blandat, det är nog bra med lite anlopp så han får trava igång men det känns inte som någon blixtrande raket första stegen direkt. Jag vill dock inte såga honom för hårt, det är samtidigt ett väldigt passande lopp och ikväll blir det minst barfota fram men med väldigt stor sannolikhet också barfota runt om och det tror jag är första gången för honom. Skulle det vara en riktigt bra löphäst så kan han överraska, men den riktiga magkänslan är inte med på det.
- 6 Xenia G.T. (V64-3) startade så sent som i onsdags och mötte äldre hästar och Fredrik gav henne ett passande snällt invändigt lopp. Jag klockade henne framför TV:n och hade i alla fall 1.13,5 s 1000 m med 1.11 s 500 m utan att hon gick riktigt tom och jag tycker sammantaget att det var ett väldigt fall framåt efter starten innan där hon var oduglig. Visst är det svårbedömt med så täta starter för en unghäst som henne, men samtidigt sprang hon sig aldrig trött och det är en liten lätt häst som borde klara det. Vi kör med skor runt om som vanligt och nu är det bara jämnåriga emot, men jag har ingen känsla alls av att hon skulle vinna detta. Platschans.
- 12 Malin Tilly (V64-6) gick rätt bra ändå sist tycker jag även om hon fick ge sig till slut, men det var väldigt bra hästar emot så det var inte så mycket att säga om. Hon känns fin efteråt men även om hon funkar också bakifrån så är läget väldigt svårt denna gång och motståndet tufft. Dessutom går det inte att blunda för att hon har sina meriter från ledningen, om det sedan beror på att hon ofta går där eller om hon är bäst där får väl framtiden utvisa. Allt talar för att hon borde funka även bakifrån. Nu blir det i alla fall bara att kasta ner invändigt om tillfälle bjuds och vi bygger för framtiden istället. Jag har svårt att se hur mycket som skulle krävas för att hon skulle bli segeraktuell här, men till att börja med en väldig överpace. Vi ska chansa lite och köra barfota runt om igen ikväll, jag tycker att hon kändes lite osäker när vi provade tidigare i våras, men vi övar lite igen för normalt sett tror jag att det är så hon ska gå optimalt i framtiden. Vi har inte så mycket att förlora ikväll så vi chansar, menar Per.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|