2013-06-22, 14:25
|
|
Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 524
|
Thomas Uhrberg:
Spoiler:
V75 i sista stund - Kalmar 23 juni
Torsdag 20 Jun 2013
Åke Svanstedt har tagit flest V75-vinster i år med 22 fullträffar. Jag har bara sex – och det är helt okey.
Det är däremot inte travets officiella lista. Där toppar Jorma Kontio på 20 och jag har endast fyra V75-segrar ...
Hur det går till? Ja, räknenissarna inom travet skiljer på V75-lopp och V75-lopp. Om en kusk vinner i V75, exempelvis Kungapokalen på Åby en torsdag, är det inget värt i V75-ligan enligt de som bestämmer, men det är däremot en V75-seger på Solänget i ett halvskralt stolopp på en lördag ...
Jag utgår från att ni läsare förstår skillnaden – eller är det svårt att göra det ...?
Okey, jag gör det inte heller.
Grejen är att de som bestämmer anser att deras extra V75-omgångar på icke lördagar inte ska räknas med i V75-ligan. Visst, omsättning och allt annat är okey – men inte det här med att inkludera de vinsterna i V75-ligan.
Vi tar dem inte på allvar
Så här ser toppen ut i V75-ligan om man räknar med alla V75-loppen som körts i år. Inom parentes noteringen i den officiella statistiken.
22 segrar: Åke Svanstedt (14).
20 segrar: Jorma Kontio (19).
18 segrar: Örjan Kihlström (16).
14 segrar: Erik Adielsson (13).
12 segrar: Björn Goop (12).
10 segrar: Johnny Takter (8).
9 segrar: Robert Bergh (8). Ja, det stämmer – vinsten med Le Mat i V75 under Elitloppsdagen, då han vann Elitloppet med Nahar, räknas inte. Det var fel dag, söndag!
6 segrar: Thomas Uhrberg (4).
Travet är inte trovärdigt i detta sammanhang. V75-ligan som presenteras är ett skämt. Förhoppningsvis finns det någon som kan rätta till det här. Inte någon gång under 2014, utan helst i morgon.
Miljondragen på Kalmar
Nog om detta. Inför Kalmars dubbel-jackpot singelstreckar jag Handsome Knight (avd 2) och min tidigare häst New Line (avd 6). Den sistnämnde känns som bara bäst medan Handsome Knight kan agera något ojämnt. Mina rysare är Francais du Gull i ”Guld” och Captivating Ås i ”Brons”.
V75-1: Oolong kommer att köras offensivt och vid ledning är han hästen att slå. Johnny B.Kemp utmanar då han kan avsluta starkt, men jag vill också varna för O.U. Glide och For Life. Den sistnämnde har formkurvan i zenit.
V75-2: Handsome Knight är egentligen ingen större stjärna, men han har varit bra på slutet och kan avsluta rappt. I valet en eller många ”spikade” jag.
V75-3: Shaq is Back blir giftig från ledningen. men han har inte varit den tuffaste till slut även om han blivit bättre på den punkten. Friction är inte att leka med om han kommer loss från innerspåret. Marshland och Francais du Gull är två som gynnas om det blir tufft tempo. Den sistnämnde kommer att bli totalt bortglömd efter den senaste insatsen men hästen har kapacitet att blanda sig i segerstriden med rätt resa.
V75-4: Stricker har dålig statistik när det gäller voltstart och jag är inne på att min Folli har kapacitet att besegra honom. Läget är dock så där, så jag garderar med ytterligare tre hästar. På det mindre systemet blir dock Folli en chansspik.
V75-5: Breathe Out kommer eventuellt att tävla med helstängt huvudlag och hon har kapacitet att vinna, men för mig är Jitanes en oehört tuff motståndare. Ja, jag streckar en sextett - och känner mig hyfsat säker ...
V75-6: New Line har jag kört in 1,5 miljon med och han ska vara överlägsen det här motståndet. Visst kan Grumetti dra på sig många streck men han får det tufft.
V75-7: Pink Elephant är normalt ett bra singelstreck men han har gått snabbt upp i klasserna. Oleander är ett givet motbud och kanske kan han dra fram min fidus Captivating Ås. Den hästen har ett häxläge men hon har avslutat sylvasst i betydligt hårdare omgivning än denna. En skräll!
Thomas system
V75-1: 1, 5, 6. Res: 7-3.
V75-2: 5 Handsome Knight. Res: 10-6.
V75-3: 1, 4, 9, 10. Res: 2-5.
V75-4: 2, 3, 4, 6, 10. Res: 12-1.
V75-5: 6, 7, 10, 11, 14, 15. Res: 5-13.
V75-6: 15 New Line. Res: 5-11.
V75-7: 2, 5, 10, 12. Res: 6-4.
Systemet är på 1440 rader och det kostar 720 kronor. Om man också singelstreckar nummer 10 Folli i avdelnig 4 blir det systemet på 288 rader och det kostar 144 kronor
Örjan Kihlström:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Champinj0nen (+1)
|
|
|