2013-06-23, 10:08
|
|
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2301
|
Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Inga stora hemligheter, jag bygger den på faktorer jag tillmäter stort värde själv.
Hästens segrar de senaste fem starterna, där seger senast ger 5 poäng och sedan fallande så att en seger för fem starter sedan ger 1 poäng, max 15 poäng om man har ett staket.
Hästar som startat i lopp med mer än 100kkr i förstapris de senaste fem starterna får två poäng för varje sådan start, max 10 poäng.
Kuskens segerprocent i år delat med två = antalet poäng. För dem som gjort färre starter än 100 går jag bakåt ett år till. Halva poäng avrundas nedåt. Brukar ge allt mellan 1 och 13 poäng, de bästa hyrkuskarna har mellan 7-9 poäng.
Startspårens segerprocent på aktuell distans och startmetod enligt ST:s riksstatistik, delat med två. Halva poäng avrundas nedåt. (Utgår vid tilläggslopp). Brukar ge mellan 1-10 poäng.
Mest intjänat per start i karriären får sex poäng, näst mest 4 poäng och trean 2 poäng.
Bäst matchade (tjänat mest pengar eller i tilläggslopp, tjänat närmast tilläggsgränsen) får också poäng enligt skalan 6-4-2.
Hästar som deltagit i kvallopp, B-lopp eller montélopp får minus fem poäng för varje sådan start. Det finns en del hästar som hamnar på negativa poängtal då.
Ston som möter hingstar/valacker samt hästar som vilat 42 dagar eller mer får minus tre poäng.
Den brukar följa Strecksson-kollektivet tillräckligt väl för att man inte skall vara helt borta, men visa tillräcklig variation för att det skall vara intressant att spela med lite andra idéer som utgångspunkt än vad kollektivet har.
|
Intressant, hur ser statistiken ut då? brukar vinnarna hamna högt upp i ranken?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|
|
|