Uhrberg:
Jag vill ha en renodlad V75/DD-dag för eliten med start 14.30 och hemgång tre timmar senare, tisdmässigt ungefär som att gå på en hockeymatch.
Först sju V75-avdelningar, precis som vanligt – alltså inte stenålderstänket med sex ramlopp och en 45 minuter lång paus inför V75 ...
Därefter två DD-lopp med förstapris kring 100.000 kronor.
En travdag med nio lopp för eliten, helt enkelt. Statusen på V75 höjs, fokuseringen blir större och jag tror att travsporten kommer att tjäna på detta, både i kronor och fler åskådare.
En lång dag i Eskilstuna
Första loppet nu på lördag på Sundbyholm startar 12.45 och det 13 loppet ska köras med start 17.23. Den dagen på travet tar minst fem timmar och det är precis inte travsport på högsta nivå som visas upp hela den tiden.
Med start klockan 15.16 är det dock så, Nahar mot Mr Picolit – och på mitt stora system har jag faktiskt garderat duon med ytterligare två hästar. Det är You Bet Hornline med Björn Goop i spetsposition och Sanity med Johnny Takter från ett smygläge i rygg på Nahar.
Jag tror mest på Nahar, han singelstreckas också på det lilla systemet.
Två starka V75-spikar
Åke Svanstedts Rocky Winner hade kronan på sned ett tag, men nu har 5-åringen visat sitt rätta jag och mitt val är att singelstrecka trots att motståndet är sylvasst när det handlar om final i ”Silver”.
Caddie Gallant lämnas också ensam på kupongen. Han lekte hem V75-segern senast och Jorma Kontio hade mycket kvar i linorna. Nu har främste konkurrenten No Deal fått bakspår, så positionsmässigt kan det bli en tung resa för Flemmig Jensens häst.
”Caddie” kan få dödens men det fixar han gallant.
V75-1: Rocky Winner har i de två senaste loppen visat den kapacitet och de takter som gjorde honom till en vinnare när jag vann med honom. Formkurvan pekar rakt uppåt och Åke Svanstedt har snart ytterligare en bra ”Guld”-häst.Motståndet är tufft i denna final men jag ”spikar”.
V75-2: Denim Boko är ett av flera bevis på att Per Nordströms unghästsatsning är en stor framgång. Hon är en rejäl ”skjutare” och är given spetsfavorit liksom segerkandidat nummer ett för mig. Jag streckar ytterligare tre och Fly the World är nog den tuffaste i den trion.
V75-3: Nahar har imponerat oerhört på mig, förmodligen också på övriga i trav-Sverige. Han blir också singelstreck på det lilla systemet men på det stora streckar jag en kvartett. Mr Picolit är den svåraste motståndaren för Nahar, men läget är inte bra och Svanstedts stjärna är nog bäst om han får attackera till slut, som vid segrarna på Momarken och i Köpenhamn där han speedade ner Beanie M.M. respektive Commander Crowe. You Bet Hornline är en rysare från spets och Sanity kan kanske följa Nahar i rygg denna gång.
V75-4: Blue River Pipe och Time Machine är två heta segerkandidater. Jag streckar dock halva fältet i hopp om en skräll som Offshore Man.
V75-5: Estrella Dorada har varit lysande men nu kan det ta emot. Sex streckas och Ulm Karsk kan vara spetsvinnaren. O.P.´s Flirt är rysaren!
V75-6: Rolling Stones är obesegrad men Västerbo Loveboat och Harmi´s Frido är minst lika bra.
V75-7: Caddie Gallant joggade runt på 1.13.3 vid senaste V75-segern och vann med krafter kvar. Jorma Kontio tar åter en lugn start, kör fram till dödens när positionerna är intagna och sedan kan det bli spel mot ett mål. No Deal är den som kan utmana på styrka men det kan bli ett tufft slutvarv.
Thomas system
V75-1: 2 Rocky Winner. Res: 11-6.
V75-2: 1, 2, 4, 6. Res: 8-5.
V75-3: 1, 7, 9, 10. Res: 3-6.
V75-4: 1, 2, 5, 6, 7, 12. Res: 9-3.
V75-5: 1, 2, 4, 6, 8, 11. Res: 7-3.
V75-6: 2, 3, 4. Res: 10-5.
V75-7: 5 Caddie Gallant. Res: 9-7.
Systemet är på 1728 rader och det kostar 864 kronor. Om man också singelstreckar nummer 9 Nahar i avdelning 3 blir det systemet på 432 rader och det kostar 216 kronor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|