Visa ett inlägg
Gammal 2013-07-07, 04:36   #190
clarund

clarunds avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 437
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sandro Visa inlägg
Jag menade absolut inte att man skulle ha satt 7.an om man hade kört en stor lapp men chansen till att iaf sitta med ett gäng 5.or eller någon 6.a och många 5.or en sådan här omgång hade ju varit betydligt större.

Att ha tex 3000 kr i en kassa och göra såhär på dom 2 inledande systemen anser jag är rent slöseri :

1
1
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5

1
1
1,2
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5,6

Det är en häst som är med på system 2 som inte finns på system 1 och i så fall kan man lika gärna göra kupong 2 på följande sätt :

1
1
1,2
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2,3,4,5
6

Kostnad system 2 innan spiken på enda annorlunda hästen (6.an i V75-7) är 450 kr, kostnad när 6.an ist spikas för att få ut maximal effekt på det för mindre kostnad blir 75 kr.

Det var i princip som det översta förslaget ser ut som ett av bolagen såg ut idag, då lekar man ju bort folks pengar ist anser jag och vill inte ens få ut bästa möjliga system av det hela.

Och nummer 2 då..att man plockar bort favoriten kan jag förstå om man tex har 3 streck och anser att 3 stycken har bättre chans än favoriten men att plockar bort Åke i V75-2 idag på 8 hästar så anser man alltså att 8 stycken hade bättre chans att vinna än Åke och det kan fan ingen ha fått fram oavsett om personen hade suttit i badkaret och kört i 1 vecka.

Eftersom samtliga favoriter var med i resterande 6 loppen oavsett gardering så kunde det inte handla om för många favoriter på raden då personen ändå ansåg att 6 av dom kunde vinna.

Anser bara att ska det finnas något värde i ett bolag mer än att gå minus eftersom det ändå handlar om 30-50 andelar / omgång så MÅSTE man ju gå på dom stora pengarna genom att köra en stor lapp med några spikar och kanske ett lås för att sedan fylla på med skrällar och inte vinna 20.000 på en 7.a en gång varje år.

20000 kr / 50 andelar är 400:- det är vad en normal person lägger in i ett bolag på 4-5 omgångar.

Bolag som detta är alltså inte till för att vinna utan sakta men säkert äta upp kassan.

500.000 kr i vinst är 10.000 kr / andel och då är det lönsamt för alla inblandade även om man köper andelar alla resterande omgångar under ett år utan att vinna.

Får ju finnas något mellanting och inte gå slaviskt efter strecklistan när det ska garderas eller balla ur helt och ha streck på nästan alla i loppet utom favoriten, kan förstå det om favoriten tex spikas på lapp 2,3 eller 4 och då plockas bort helt vid större gardering men nu fanns den inte med alls och det är bara foliehatt varning på det.

För ingen här inne kan väl anse att det är kul att vara med i bolag som sitter med 1 rätt efter 6 lopp VARJE omgång utdelningen drar iväg lite (handlar inte bara om den här omgången).

Räcker ofta med att kolla utdelningen efter V75-dagen så kan man räkna ut om bolaget har vunnit eller inte, 20.000 eller mindre på 7.an så vet man att det är 5-6 rätt och 20-30 kr tillbaka / andel och är utdelningen över 150-200.000 så vet man att det är NOLL tillbaka och 1-2 rätt.

Ok . Nu är jag med.

Konstruktören fick alltså för sig att spela x2 på ett antal rader. Antagligen influerad av den senaste tidens låga utdelningar(undantaget Eskils) utan tanke på att man kan behöva fånga upp en svår rad, och att det rent av är det många andelsspelare fascineras av (samtidigt som det riktiga värdet för en skicklig spelare ofta ligger där).

Jag är absolut med dig där, ett andelsspel i den här klassen är inte tillräckligt stort för att spela som en storspelares spel med multikuponger osv. , trots allt är det oftast lekmannatips och då behöver man snarare chansen att fånga upp en turlig rad med större nät.

Vad jag reagerade på var det efterkloka (enkelt uttryckt) i ditt inlägg typ "chansen ... en sådan här omgång hade ju varit betydligt större." där du inte beaktar olika möjliga utfall .

Hoppas du tar mina inlägg för vad de är; mina tolkningar, reaktioner och infall...
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat