Följande rapporter lämnar Stig H om sina sex onsdagshästar på Solvalla:
Sail On By (Lopp 1) har inte nått upp till förväntningarna men i träningen känns hon precis som vanligt. I debuten felade hon bort sig, vilket jag inte trodde var möjligt, och i andra starten var hon bara seg. Sail On By måste helt enkelt rycka upp sig ordentligt för att kunna vara med i främre träffen. Hon har tävlat barfota, men kommer att ha skor runt om nu. Någon större inverkan tror jag inte att det har.
Hall Of Rolls (Lopp 3) hade tränat bra inför comebacken på Axevalla senast, så jag hade lite förhoppningar på henne. Tyvärr galopperade hon i ledningen på slutvarvet där. Hon har en speciell aktion och kan takta ur och slå ihop, som hon gjorde där. Hall Of Rolls har fortsatt att sköta träningen bra och är bättre än vad hennes programrad visar. Hon får skor runt om nu och kanske får ses som en outsider från ett bra läge.
Sophias Blush (Lopp 4, V86-1) säsong har hittills inte varit särskilt lysande, mot bakgrund av fjolårets fina resultat. Hon fungerar helt normalt i jobben, men verkar sakna den rätta formen ännu så länge. Jag tycker att Sophias Blush borde kunna prestera bättre och hoppas förstås att hon ska höja sig redan nu. Men motståndet är alldeles för hårt för att hon ska räknas med chans. Troligen tävlar hon barfota fram.
Famna Käll (Lopp 7, V86-4) visade att formen är bra hon som V86-tvåa på Dannero i senaste starten. Jag är dock rädd att ett femte spår i voltstart nu kan vålla henne bekymmer. Famna Käll har visat osäkerhet förut från snäva startspår. Det gör att jag väljer att ligga lågt i chansbedömningen. Lång distans är annars inga problem för henne och hon går nog barfota fram igen.
Kaka A.T. (Lopp 10, V86-7, DD-1) har hittills gjort idel starka lopp sedan han kom till oss. Den här gången finns det dock en del faktorer som talar emot honom. Bakspår på sprinterdistans i hans höga klass kräver alltid mycket tur med tempo och positioner. Dessutom är Kaka A.T. inkvalad till en final i silverdivisionen om tio dagar, så någon riktigt offensiv satsning är knappast att vänta. Han kommer också att ha skor på bakfötterna nu.
Cobol Queen (Lopp 11, V86-8, DD-2) känns hon precis som vanligt i träningen och hon har gjort en riktigt bra säsong så här långt. Står också väldigt bra inne i det här loppet penningmässigt. Men även om hon är ganska snabb iväg känns Cobol Queen bortlottad. Att inleda från ett åttonde spår bakom bilen är chansartat, som alla vet. Jag vill därför inte haussa upp henne när det gäller vinstchansen.
Källa:
www.stigh.se