Citat:
Ursprungligen postat av Migge
Idag går hälften av allt spel på nätet från Sverige till utlandsbaserade spelbolag. Spelmonopolet finns bara på papperet. Inte i verkligheten, konstaterar Kolgjini i artikeln.
|
Hälften av allt spel på nätet, det där skulle jag vilja se svart på vitt (kan någon producera siffrorna?). Visserligen är väl definitionen av monopol att man är ensam på marknaden, men de ka ju inte ligga särskilt långt ifrån 90% av marknaden. Kan någon plocka fram siffror på att de har mindre än 80% av den totala omsättningen på spelet på svensk travsport så ska jag käka upp mina hipsterhängslen med spännen och allt.
Problemet med att hitta ny publik/spelare är oerhört mycket större än den här nätspelsfrågan som många snöat in på. DÄR finns utmaningen, och DÄR krävs fokus för att man ska kunna hålla nivå på den svenska travsporten framöver! Skattesäkningar eller lagstiftning som förbjuder andra bolag att anordna spel (vilket dessutom skulle vara ordentligt kontraproduktivt eftersom ATG säkerligen skulle slappa till sig ytterligare och sitta nöjda i sin monopolställning igen) är bara plåster som inte stoppar denna blödning.
Citat:
Ursprungligen postat av Billman
Skulle karln inte flytta till Frankrike?
|
Här är också en brist på helhetssyn hos folk. Visst fan skulle han kunna flytta till Frankrike om han ville. Kanske skulle han tjäna lite mer pengar där, men han trivs nog här och vill bli kvar. Inte är det så att Luddes varande här står och faller med några procent skatt på spelet hit eller dit. Inte heller att det vore en katastrof för sporten om han flyttade verksamheten någon annanstans. Någon annan fyller alltid luckan.
Men jag ser faktiskt gärna att Ludde är kvar för han är en "frisk fläkt" (undrar för övrigt om andra svenska tränare ihop har blivit kallade detta lika mycket som Ludde?). Om man ser till problemet med intresse för sporten är han nog en av de bästa tränarna/kuskarna vi har just nu för att hålla kvar det och värva nya anhängare. Att han sen framstår som grymt ointelligent både i sina utspel i pressen och i sina styrningar emellanåt är en annan femma.