Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-02, 16:39   #409
maddmax

maddmaxs avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 3250

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Hjälm vid cykling men inte annars. Nu när Henke luftat idiot-spåret. https://www.sharps.se/forums/offtopic...26/#post271170

Av 100 som skallskadas i trafiken är 7 cyklister. 93 procent är alltså inte cyklister. http://www.cyklisten.net/helmet/index.html

En gång till i fetstil. Av 100 som skallskadas i trafiken är 7 cyklister. 93 procent är alltså inte cyklister.

Myten om våran egen intelligens är alltså betydligt överdriven. Jag tycker inte det behöver utvecklas ytterligare.

Är ni rädd om huvudet så okey. Men behåll hjälmen på 24/7 och ta för fan inte av den ens vid duschning. Eller så gamblar man.

Men att sätta på sig krukan just då sadeln grenslas är lika intelligent som att åka bil obältat för att sen spänna fast sig på muggen.

Det här sker dessutom i ett land där det är tillåtet att stå upp i bussen. Det kommer det vara ända fram till dess en buss välter på en åker och 20 ungar flyger ut och hamnar under bussen.
Nej min bäste Wagner, detta är en av de ENDA gångerna jag inte håller med dig. Du är ute och cyklar.

Skälet till att man använder hjälm som cyklist och inte när man tvättar snoppen är självfallet sannolikhetslära. Det är betydligt större risk att skada sig p g a fall när man är ute och cyklar än när man står i duschen. Risken att en rattfull bilist brakar in i ditt badrum är minimal (vild gissning från mitt håll bör påpekas).

Det är alltså ett cost-benefit-scenario. Att ha på sig hjälm när man cyklar kostar dig inte mycket förutom möjligtvis att du ser dum ut, och i gengäld går sannolikheten för svåra skador eller död ner signifikativt (fråga gärna om underlag, det finns i mängder). Att alltid ha hjälm på sig kanske också minskar dessa problem men påverkar inte risken lika mycket hela tiden och de praktiska aspekterna av att ha hjälm i t ex duschen kanske drar upp kostnaden.

Ditt jämförelse med bilbälte haltar, jag tycker det är tvärtom. Att ha hjälm i duschen är som att ha bälte på toastolen. Där känns det meningslöst. Men o andra sidan finns de säkert de människor som tycker kostnaden är värd det. Särskilt äldre, där risken att ramla och slå huvudet i duschen är betydligt större än för män i god vigör som du själv.

Kontentan är att vi borde låta folk själva bestämma hur och vad de vill göra så länge de inte skadar någon annan. Jag bär själv inte hjälm när jag cyklar men förstår de som gör det. Jag står upp i bussen men ogillar inte de som sitter. Och ja, jag vet att argumentera på internet inte är produktivt men gör det ändå.

Keep writin' Wagner!

Senast redigerad av maddmax den 2013-09-02 klockan 16:41.
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat