Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-18, 19:35   #142
Wagner
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2212
Standard

Nu har jag avnjutit kvällsgröten och tänkte delge er receptet. Börja med att slänga ut micron så börjar vi.

Vi ska koka havregrynsgröt på spisen. Provköket har efter idogt testande kommit fram till att en blandning av 60 % havregryn och 40 % fibergryn ger optimalt resultat.

5 dl vatten och drygt 2 dl gryn blir lagom för 2 pers om man har har vana att äta lunch. Vattnet i en kastrull med lite salt. Nu kommer den lite knepiga biten. Vattnet ska bli varmt men absolut inte vara i närheten av att koka när grynen åker i. För sen ska det gosa ihop sig i 2 helst 3 minuter innan det börjar småkoka. Då är gröten i princip klar men ska puttra några minuter till så man får pytsa i lite mer vatten under kokningen. En dl till ungefär eller så mycket att man uppnår önskad konsistens.

Jag vet vad jag pratar om för under 25 års tid så lät jag vattnet koka upp helt innan grynen åkte i. Blev ingen bra "gröt" alls för vattnet går inte in i grynen utan ligger runt dom samma och allt samman kallnar rätt kvickt. Så hellre i med grynen för tidigt än att riskera ett för snabbt uppkok.

Vill man hälla kall mjölk över varm gröt så är jag den första att beklaga. Vi andra äter med rårörda lingon och ett glas isvatten på sidan. Iskall mjölk i ett glas funkar väl också. Bara ni inte slår den över gröten.

Mackor kan ni väl bre och komponera själva så den biten hoppar jag.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat