Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-08, 08:29   #20
faremisch
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Visby
Inlägg: 171
Sharp$: 3270
Standard

Uppskattar att tråden kommit upp och har själv funderat på att dra igång en diskussion sedan jag började reka på Sharps. Räknar inte mig själv till någon skicklig rekare, men har tack och lov rekat grönt de tre månader jag hållit på, vilket såklart gör det lättare att skriva.

Sharps nuvarande rektävling är alltför statisk. Ribban för hur en rek ska skrivas har lagts på en nivå där det inte känns som någon idé att dyka upp som ny rekare. Det är mycket text och lång text och alla detaljer tas med. Det gör att bara 4-5 personer skriver de sex rekar som krävs för att komma ifråga för prispengarna.

Jag hör till dem som skrivit sex rekar varje månad. hade det inte varit för tävlingen hade jag kanske skrivit en eller två. Det är "mycket" jobb att skriva rekarna och mer än sex kan jag inte prioritera. Att ha en fast nivå gör också att en del rekar inte borde sett dagens ljus. Jag har också skrivit pliktrekar för att nå upp i tävlingsnivån. Jag tittade på resultaten från juli och augusti (september vet jag ej) månads rekar det handlar om en samlad ROI som Svenska Spel med 80 procents återbetalning skulle varit mycket nöjd med. Trots att många oftast rekar till marknadshögsta. Spelbolagen har goda skäl att sponsra dylika tävlingar. Inget ont om någon av mina rekkollegor här på Sharps och variansen spelar också in, men om vi är självkritiska är det samlade resultatet bedrövligt för ett forum med Sharps självbild.

Jag tycker inte om bedömningssporter av typen gymnastik, simhopp, dressyr och brottning och tycker därför som många påpekat att resultatet måste spela in för tävlingen. Men det kan inte vara det enda. Det finns forum där ute som bara går på resultat och där rekarna i sig inte ger någon vettig info alls. Det blir ett slags lufttävling där man bara skriver mot systemet för att få bäst resultat och kamma hem prispengarna. Interaktiviteten är noll. Det jag gillar på Sharps är att man verkligen skriver för andra spelare och bara rekommenderar spel man verkligen själv är beredd att lägga. Det blir en respekt forumdelatagare emellan.

Det är den viktigaste aspekten, att kvalitet går före kvantitet. Jag blir därför lite orolig när det peppas för att nå över 100 rekar per månad. Med nuvarande aktivitet på forumet fasar jag för vilken nivå det skulle bli på rekandet. Skulle jag då välja ser jag dagens uppsatser som mindre onda än ett pepprande med omotiverade spamspel.

En väg är kanske något i stil med Offsides poängtillägg, poängavdrag om spelet sitter eller inte, men även det öppnar för taktiserande. Rekar själv ofta spel till över 2.5 i odds. Klart det lönar sig bättre att reka till 1.4 om det ger garanterat poängtillägg när spelet sitter. Behövs en ny formel där märker jag.

I mitt fall skulle idealet vara om jag kunde skriva 1-3 bra rekar per månad och ändå vara med i tävlingen. Sen om det är divisionsspel som hakanw förelsår eller inte är kanske en väg att gå. Eller någon form av slutspelstävling första helgen i månaden med föregående månads rekare.

Inte mycket matnyttigt i mitt inlägg, men jag ville visa att uppskattar att Sharps utvärderar och reviderar tävlingen.
faremisch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat