Ja, om ligan stängs och Sport lämnar utanför ser jag gärna att vi ansöker om att få ansluta oss till det svenska seriesystemet. Att vi skulle få börja direkt i hockeyallsvenskan går emot principerna om ett rättvist seriesystem så jag nöjer mig med att vi får börja harva från de lägsta serienivåerna. Men det bekommer inte mig så mycket då man iaf skulle få ha kvar sina drömmar om att någon gång i en snar framtid kunna ta sig till Elitserien/Hockeyallsvenskan. Jämfört med det finska seriesystemet och ett evigt harvande i Mestis utan möjlighet till avancemang/drömmar om ett FM-guld är det avsevärt mycket viktigare för mig att kunna få behålla drömmarna om att någon gång spela på högsta serienivån och kämpa om ett SM/FM-guld oberoende av om det sker på svenskt eller finskt territorium.
Över till dagens spel:
| 2013-10-09 17:30 | Mestis | JYP-Akatemia vs HCK UNDER |
U 5.5 |
FT |
1 |
1.910 |
Två målsnåla lag med skickliga målvakter. Förra året gick 3 av 4 inbördes möten under 3 mål.
| 2013-10-09 17:30 | Mestis | Hokki vs Sport UNDER |
U 5.5 |
FT |
1 |
2.440 |
Här går jag verkligen emot strömmen. Två av seriens målgladaste lag möts. Sport börjar få ordning på sitt spelsystem och även om målvakten Kuusela inte övertygat har han visat tecken på förbättring. I motståndarmålet står Seppänen som inte heller han övertygat under inledningen. Men med hans rutin och Hokkis senaste tids försvarsträningar så tror jag han kan lyfta sig ett snäpp idag. Hokkis hemmarink är liten och det är ett jobbigt ställe att möta ett taggat hemmalag då det har funnits viss hatstämning lagen emellan. Notera även att 9 av 11 senaste inbördes matcher har slutat under 5.5!! Jag ser oddset som alldeles för högt och det är väl värt en chansning.
| 2013-10-09 17:30 | Mestis | K-Vantaa vs TuTo |
+0 |
FT |
1 |
1.980 |
K-Vantaa har bra form för tillfället, men man har haft några lätta matcher på senare tid. Samtidigt har man tappat en del av Jokerits lånespelare från inledningen av säsongen vilket kommer att synas. TuTo har även de hyfsad form mot lite svårare motstånd. Tommi Virtanen i målet börjar vara i matchform efter en skada under inledningen av säsongen.
Funderar ännu på ett spel på JYP-Akatemia +0 men vill invänta HCKs laguppställning.