Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-11, 12:18   #24
Helge

Helges avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 42467
Standard

Verkar rest bra so far.

Han har imponerat i Finland och jagar femte raka segern. Nu är Valentin Laday storfavorit i V75 trots bakspår. - Hästen har vunnit med gott om krafter kvar och kändes mycket stark och fin i tisdagens träning, säger Matias Salo. Vi når Valentin Ladays tränare Matias Salo fredag morgon när han är på väg till Åby med sin segerstaplare. Han rapporterar att allt har gått väl med såväl resa och övernattning än så länge. - Vi åkte torsdag kväll från Finland och har övernattat på vägen. Just nu har vi 25 mil kvar till Göteborg och räknar med att vara framme klockan tolv. Hästen är lugn och reser bra. Han har inga problem med att äta och dricka som han brukar göra, berättar Matias Salo. ”En sekund sparat i finska V75” Salo fick Valentin Laday i träning i fjol (kom från Marcus Lindgren i Halmstad där han gjorde tre starter men galopperade i samtliga). Han gjorde debut på finsk mark den 1 augusti och vann direkt. Sedan har det blivit ytterligare tre raka segrar och hästen har imponerat på slutet. - De två senaste segrarna har varit i V75-lopp i Finland och då har han varit överlägsen. Han var mycket bra både näst senast och senast. Hästen har avslutat loppen snabbt och haft krafter kvar varje gång. Senast hade han nog en sekund sparat. Han är väldigt snabb en bit men också stark och blir inte trött, säger Matias Salo. ”Springer en 1.14-tid över distansen” Nu är det V75-debut i Sverige för Valentin Laday och efter de övertygande insatserna är han klar favorit i den fjärde avdelningen. Detta trots att han har bakspår. - Jag vet inte så jättemycket om de andra hästarna men litar väldigt mycket på Valentin Laday. Jag tror att han har en mycket bra chans att vinna. Blir tempot lågt så tål han att köras offensivt och då får kusken attackera tidigt. - Han gick jobb i tisdags och kändes stark och fin så hästen har toppform. Jag tror att han springer en 1.14-tid över distansen och då får de andra vara bra om de ska slå honom. Lång distans passar mycket bra. Det blir inga förändringar i balansen utan han går med skor runt om igen, säger Matias Salo.

/ATG nyhetsbrev
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Champinj0nen (+1), alle (+1)
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat