Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-16, 09:45   #26
Tomte
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 298
Sharp$: 3934
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Boone Visa inlägg
Det stora problemet med att låta rekars resultat påverka topplistan är att det då krävs moderering på dessa spel. Även om man förutsätter att alla rekare är ärliga så spelar det in andra faktorer som gör det svårt att få det balanserat.

Ska vinster med högre odds ge mer poäng? Ingen kontroll på att oddset faktiskt fanns vid rektillfället.
Ska man inte ta hänsyn till odds? Kommer göra att rekar med högre träffprocent fokuseras istället för högre värde.

Man kanske ska förutsätta att folk bara vill ha spelen och göra om tävlingen till en månatlig spreadsheet-tävling istället?
Blir det inte samma problem med en spreadsheet-tävling? Fanns oddset? Ska tävlingsresultat mätas i antal vunna units eller i avkastning? (Det ena uppmuntar till massor av spel, det andra gör att en tävlande med två bra spel i början av månaden inte har något incitament att lägga fler spel).

Absolut kan man ha en spreadsheet-tävling - men jag tycker inte att den ersätter rekarna - omotiverade spreadsheet - hur kul är det egentligen?

Jag gillar ursprungsförslaget till omgörning - betalt per rek och inget minimiantal. Det finns absolut problem med betygen, subjektiva åsikter, multipla konton o s v... men det finns också fördelar - riktigt bra rekar får bra betyg och riktigt usla hamnar för det mesta i botten.

Det är ju inte heller självklart att en rek är bra för att den går in eller att den är dålig för att den missar, men samtidigt så vill vi ju alla vinna pengar... så hur gör man... jag har ett förslag som kanske är en bra kompromiss:

Betalt per rek, MEN en rek kvalificerar endast till betalning om den fått snittbetyg minst 3,2 på minst 50 röster ELLER fått minst snittbetyg 3,0 på minst 50 röster OCH gått in (för enkelhetens skull så får man då räkna ett spel per rek). (Siffrorna kan såklart justeras).
Strunta i topplistan och lägg istället en del av månadspotten på en spreadsheet-tävling där oddsen bara får plockas från månadens reksponsors sida (lättare att kolla upp oddsen vid misstanke om fusk och borde väl vara attraktivt för sponsorn att alla "tvingas" till deras sida).
Tomte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat