Ämne: Week 7
Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-17, 21:20   #1
Arch
 
Archs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 3 910
Sharp$: 6757

Smirnoff Ice
Stats: 1059 - 1080 - 44
ROI: 98.87%
Vinstprocent: 49.51%

Standard

Week 7


Nattens match 02:25

SEA Seahawks @ARI Cardinals +5.5/40.5

Vecka 7 påbörjas med en rival-match från NFC West där Seahawks leder divisionen med 5-1 och Cards, med 3-3, ligger sist bakom SF (4-2) och STL (3-3).
Det är alltså fullt ös och varje match är viktig.

Offensivt är lagen inte explosiva, trots ett par fina spelare på varje sida. Seahawks har Lynch som RB och är #2 lag i antalet running plays/match (34.3) och QB Wilson får jobba med den näst minsta antalet passförsök på 27.7 - inget oväntat alltså. Problem har varit skador på O-line från starten (tror det var 4 ordinarie som saknades förra veckan, men nån har kommit tillbaka också) och en ganska färsk skada på Lynch och hans höft.

Cardinals springer lite (22.7 plays/match) iom tidiga skador och/eller icke effektiva RBs och de passar istället 37 ggr/match vilket är #15, men bara 6 pass mindre än nummer #1 ATL. Inget konstigt där heller iom att man har en elite WR som Fitz. Problemet är att de fortfarande har Palmer som QB och han har varit dålig, Fitz åkte på en skada förra matchen och de har inget direkt bredd bakom honom. WRs som inte är tillräckligt erfarna/bra just nu och TEs som inte används.

Defensivt har Seahawks ett av de bästa försvaren i ligan och det är svårt att tro att de inte kan dubbel-täcka en Fitz som efter förra matchen sa att han knappt kunde böja sig ner. Efter det blir det väldigt svårt för Cards att göra nåt vettigt och under längre perioder.

Arizonas försvar är inte heller dåligt, det är bara att Palmers usla spel har lett till dåliga lägen att försvara sig ifrån och att de har ibland blivit brända av vissa TEs.
Cook (141/2), Graham (134/2) och Davis (180/2) har tagit 3/4 av alla yards släppta mot TEs och 35% av alla passningsyards och gjort 6 av alla 10 pass-TDs. Seahawks TEs har hittills inte varit mycket/alls offensiva.
Det som är Arizonas styrka i försvar är rush-D där de faktiskt är bra och hållit motsåndet till dryga 90ypm och hållit bra mot duktiga RBs. Pass-D är klart sämre, men utan effektiva TEs på Seahawks sida, gillar jag oddsen som stackas mot Wilson.

Lägg till att det är dome och att ljudnivåerna kan störa.
Lägg också till att Arizona förlorade mot Seattle borta, förra säsongen, med 58-0 (yuup, fema åtta, nolla).
Och dessutom en kort vecka och lite tid för rast och jag tror inte att vi ser någon shootout direkt.

Frågan är också hur mycket vill man riskera stjärnor som Lynch och Fitz. Jag litar inte alls på Palmer och Arizonas rushing game har inte varit bra, men samtidigt är jag inte nöjd med att lägga 2 FG på Seahawks.
Rörelse på spreaden spelar ingen roll just, resultat mellan +/-4 och +/-6 är bland dem som kommer upp väldigt sällan. Skulle det av nån anledning (tror inte) gå till -3.5 eller +6.5 då köper jag ner/upp.

Annars leanar jag lite på under 40.5 (vill helst ha 41) som känns som ett naturligt val och FG över 3.5 @2.20 på pinnen som känns rätt ok.
__________________
[aka illen]
MLB 2010 74-83-7 +1.25u
NBA 2013 158-111-5 $$
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MrHansson (+5), steen (+5), Vlad (+5)
Arch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat