Svanstedts sista V75-krönika: ”Kul att avsluta på topp”
V75 på Romme och söndagens tävlingar på Axevalla. Det blir mina två sista tävlingsdagar i Sverige på mycket länge för på tisdag går flytten till USA och Florida. Jag ser fram emot mitt och familjens nya liv och det känns både spännande och kul att det nu är dags.
I ett och ett halvt år har jag skrivit V75-krönikor och det har varit kul. Jag hoppas att ni har haft glädje och utbyte av tipsen. Det här är sista V75-krönikan men utan att avslöja för mycket kan jag säga att vi snart ses igen i spalterna under lite andra former. Det är några som frågar hur det känns när det nu är så nära flytten till USA och det endast återstår två tävlingsdagar för mig i Sverige. Jag måste säga att det mest känns spännande och stimulerande att få dra igång något nytt.
Det känns i alla fall inte vemodigt på något sätt utan jag är väldigt förväntansfull och sugen att komma igång med alla fina unghästar som vi har köpt in där borta. Vi har 30 hästar klara och sedan ska vi köpa ytterligare fem, sex hästar varav två passgångare på auktionen i Harrisburg i november. Det blir ett helt nytt liv för mig och familjen och vitsen med det här är ju att få leva och arbeta i ett behagligt klimat, samtidigt som det är en ny utmaning att få träna fina unghästar i USA och se om vi kan försörja oss på det där.
Jag är väldigt glad över att hästarna går så bra som de gör nu. Det är ett helt annat tryck och bättre ork i hästarna än det har varit tidigare i år. Trots att vi leder många ligor och har kört in mest pengar av alla så tycker jag faktiskt inte att stallet har haft någon topp-form under hela året. Det känns istället som att det har gått ganska dåligt. Som jag skrev förra veckan så har det varit något som har satt ner hästarna men nu de senaste månaderna har det varit bättre ork i dem.
Det känns såklart kul att få avsluta i Sverige på topp än att lämna allt om det gått dåligt. Dubbelseger i V75 i lördags på Åby genom Zjanti River och Tore. Och i onsdags var det inte långt ifrån att det hade blivit hundraprocentig utdelning på Solvalla. J.T.’s Crown och Palermo Caesar vann och gjorde mycket bra lopp båda två. Men det gjorde även Listas Rafiki som gick en strålande avslutning och blev tvåa på nya rekordet 1.10,9. Jag fick tyvärr inte ur tussarna ur hästens öron då snöret hade trasslat in sig och hade jag kunnat ryckt dem så tror jag att även han hade vunnit.
Det var mina sista segrar som kusk på Solvalla på mycket länge och jag vet inte när jag kommer att köra där igen. Likadant är det med V75-tävlingarna på Romme och söndagens tävlingar på Axevalla som blir mina sista i Sverige på lång tid framöver. Jag hoppas att jag och familjen ska trivas så pass bra i USA att vi blir kvar där ett bra tag och kan etablera oss där borta.
Det har annars varit mycket att styra med så här sista veckan innan flytten då vi har sålt en massa grejer. Allt ifrån hästar till bilar och hästbussar och annat. Det har gått ut mycket hästar och just nu är det cirka 85 hästar kvar på Bjertorp. Jag har min licens kvar oktober månad ut och de som är kvar kommer att starta i min regi fram tills dess. Nästa lördag kommer exempelvis New Line att starta i Müllers Memorial på Jägersro och det blir Anders som ska träna honom i fortsättningen.
Mina starthästar i V75 är tre till antalet:
++++
Kaiser Broline (V75-2) gjorde ett mycket bra lopp senast och det var nog bland de bästa lopp som hästen har gjort hos mig. Han avslutade 1.12 sista varvet och spurtade vasst från ett svårt utgångsläge. Nu är läget betydligt bättre och han är snabb ut om man laddar. Det lutar åt att jag kör i ledningen eftersom hästen känns så pass bra. Han har bara gått ett par lugna intervaller under veckan eftersom det är täta starter men hästen ser fräsch och fin ut. På form och läge är det min bästa chans i V75. Inga ändringar utan han går barfota runt om och med vanlig sulky.
+++
Rico Follo (V75-6) har gjort två starter efter ett uppehåll och senast var han duktig vid segern. Han avgjorde på ett bra sätt efter en tuff resa men man ska tänka på att det var i ett billigt gäng. Nu är det klart tuffare emot i V75 och han möter flera vassa konkurrenter. Hästen har inte räckt till riktigt i V75 tidigare utan mest vunnit i vanliga lopp. Men jag tycker att han har utvecklats lite till nu de senste månaderna så kanske att han kan vara närmare i mål den här gången. Han har ett bra startspår men är ingen raket ut utan mer hygglig från början. Om hästen ska vinna så krävs det att han har tur med löpningen. Han måste få gå i ryggar i ett hårt tempo i så fall. Det blir barfota runt om igen och samma jänkarvagn som tidigare.
++
Perfect Toll (V75-7) gjorde debut i guld senast och det var synd att han fick gå på lite för tidigt eftersom hästen i dödens tröttnade helt redan åttahundra meter kvar. Hästen har fått tuffa löpningar på slutet men det känns ändå som att han är i bra form. Nu har han spår tolv över kort distans och normalt blir det väldigt svårt att vinna därifrån. Jag kommer att köra på chans invändigt och är nöjd om han kan ta en skaplig placering. Fortsatt barfota runt om.
Åke Svanstedt
Källa: Trav365/Sportbladet
|