Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-20, 09:33   #1
Migge
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 882
Sharp$: 1
Standard

ATG = Bli störst i Norden...


Här är ATG:s manifest som ska hjälpa spelbolaget att bli störst i Norden.

För Trav365 berättar ATG:s vd Hasse Skarplöth om planerna och målen.

– För att nå dit vi vill handlar det inte om att att skruva saker utan att göra saker helt annorlunda, säger han.

När Hasse Skarplöth tillträdde sitt jobb som vd på ATG påbörjades arbetet med att färdigställa det manifest som ska ligga till grund för spelbolaget.

Till sin hjälp har man bland annat haft olika referensgrupper och i en av grupperna har travtränarna Stig H Johansson och Lutfi Kolgjini varit med.

Manifestet har redan presenterats för de anställda på ATG och nu ska Skarplöth ut för att träffa tränare och samarbetspartners och berätta om planerna.

– Vår vision är att vi ska bli Nordens största och mest lönsamma spelbolag på en global marknad. Där vill vi vara år 2020. För att nå dit handlar det inte om att att skruva saker utan att göra saker helt annorlunda, säger han.

Ska användas när det blir tufft:

ATG:s manifest är uppdelat i tre delar; ”Varför finns vi till? Vilka kundgrupper ska vi fokusera på? Vad vi ska leverera till kundgrupperna för att vara framgångsrika?”.

– Det här ska vara kompassen eller vägvisaren när vi kommer till svåra vägval framöver.

Utöver det så har bolaget olika löften och visioner att jobba emot.

ATG:s mission: ”Vi gör Sverige mer levande”.

– ATG är det spelbolaget som ger allt överskott tillbaka till sporten. Om vi skulle lägga ner ATG idag skulle en miljon människor känna att deras liv blev fattigare. Vi berikar människors känsloliv och det skulle göra ont för många människor om vi la ner ATG.

Göra ATG bättre för varje målgrupp.

– 60 procent av svenskarna spelar mer eller mindre regelbundet men inte på oss. Vi har frågat varför. De säger att vi är långsamma, omoderna och krångliga. Gör vi bara saker för den innersta kretsen kommer vi sakta men säkert att tyna bort.

– För mig handlar det inte om att slänga bort hästspel, men vi måste göra oss tillgängliga för en större målgrupp än skicklighetsspelarna. Där kommer vi inte kunna växa och nå vår vision om att bli Nordens största och lönsamma spelbolag.

ATG:s löfte: Sveriges mest engagerade spelupplevelse och mötesplats för spel.

Där finns fyra mål att sträva emot; alltid inbjudande, vara spännande och före och efter, travet ska vara som gjort för att dela med andra.

Hasse Skarplöth förklarar:

– Vi måste plocka bort en del grejer eller erbjuda nya saker som inte har det här barriärerna som finns nu.

– Vi måste vara spännande före och efter. Där är vi bra redan för de insatta eller skicklighetsspelarna. Det pågår diskussioner redan när startlistorna kommer, och efter loppen fortsätter snacket. Men för att locka dem som inte är så insatta måste vi ha en dragning från loppen som är mycket snabbare. Alla vill inte se tre timmars direktsändning.

”Är en totomat på nätet”

Även Atg:s hemsida och deras medverkan i sociala medier ska ses över.

– Atg.se är byggd för skicklighetsspelare. Den är en totomat på nätet. Vi vill finnas i sociala medier eftersom det är många som vill prata om vad som har hänt och hur man tänker inför en omgång.

Kommer inte hålla på med nätcasino

Den fjärde punkten är trovärdighet och enligt Hasse Skarplöth är det kanske den viktigaste.

– Vi måste upplevas som trovärdiga. Djurskydd, spelsäkerhet, och att alla ska ha samma chans att vinna. Det handlar även om spelansvar. Den som sköter sig bäst av alla spelbolag de kommande 15 åren och tar ansvar kommer vara mest framgångsrik. Om vi ska vara äkta och trovärdiga ska vi inte hålla på med det som leder till mer problem med spel, till exempel nätcasino och poker, säger han.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17685435.ab
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat