Du är sympatisk i din entusiasm, sigh, därför tar jag ytterligare tid till att motivera mitt (och Niklas? ) resonemang.
I onsdags vann Ruhuna Tea, en topptreåring ett klass I försök från ledning på övertygande sätt. Detta sent på säsongen så han är alltså 3 1/2 år.
Loppet den vann är ungefär den klass Checco Boko varit favorit i som fyraåring och inte alltid lyckats så bra i.
Nu möter han kulltoppen bland 4-åringar, är du med ? Visst, några är slitna och överraskningar händer så viss ödmjukhet bör man ha, Nurmos har trots allt anmält till lördagens lopp (fast 3e pris är ett normalt 1a i V75, 90k).
Professionella bedömare (får man väl ändå kalla spelbolagens oddssättare) sätter mellan 20 och 27 ggr och då ska de ha avans på affären oxå.
Snåla Expekt, som sällan har höga odds på skrällar, sätter 20 ggr vilket får mig att tro att egentliga vinstchansen är runt 1 på 30 rent generellt på givna förutsättningar.
För egen del ser jag inte mycket hos Checco förutom accelerationsförmågan som dock sker lite på bekostnad av uthållighet. Form kan finnas och är plus, likaså smyg(?) läget men tycker absolut han är ute på djupt vatten här.
Sen ska man förstås aldrig lyssna för mycket på andra (med vissa undantag) och definitivt inte på "alla" utan gå på sina egna idéer så lycka till iaf imorgon.
Edit: och självklart, större skrällar har skett