Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-26, 22:04   #110
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1404
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Visa inlägg
Kan du förklara dina siffror för mig. Vad jag kan se, på atg.se, så var det 105,2 system kvar inför sista och bara två system sprack, dvs drygt 98 % av de kvarvarande överlevde sista avdelningen. Vad kommer dina siffror ifrån, vad har jag missat?
Du räknar antal system. Jag räknar antal RADER. Eftersom insatsfördelningen ( V64% går på antalet rader så är det "rad-renset" mäts ).

Jag har gått bakvägen och har med hjälp av "Att utdela för 6 rätt" och Ev. utd räknat ut hur många enskilda RADER som fanns kvar inför sista.

Då kommer man fram till att de 105,2 systemen tillsammans hade 137,32 rader kvar. Dvs de allra flesta satt med spik på favoriten.

103,2 av dessa 137,32 rader klarade sista avdelningen.

I det här fallet så var avvikelsen från insatsprocenten ovanligt stor och det beror dels på att det var förhållandevis få rader kvar men även på att många RADER fått en ny häst i första avdelningen och den fördelningen stämmer inte överens med insatsprocenten i första avdelningen.

Om vi tar dagens V4-omgång på Åby som ett mer representativt exempel så ser man att RAD-renset i sista avdelningen stämmer nästan kusligt bra med insatsfördelningen.

Hela den här soppan är mycket olycklig. ATG skulle inte ha gjort bytet till insatsfördelning innan de var redo att samtidigt införa en radnedräknare åtminstone parallellt med systemnedräknaren. När radnedräknaren kommer så kommer alla att inse att systemnedräkning är ett helt onaturligt sätt att beskriva värdeutvecklingen längs omgången.

Jag svarar gärna på alla frågor som har med det här att göra. Antingen direkt i trådar eller på PM.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat