Citat:
Ursprungligen postat av leffa
Jag skall prata med st i morgon jag jobbar med trav.Detta sänker travsporten, enligt reglementet skall du köra för din häst bästa inte knäcka andra för att dina andra hästar skall få fördel!!!!!!!
|
Jag var på Valla igår och åsåg loppen IRL s a s. Melander hade fem hästar till start i loppet som T A nr 8 vann. Visst var det så att S M offrade en av sina hästar genom att trycka sönder 3an...
Den någorlunda insatte vet ju även att om man kör i första par ytter är det 8 / 10 meter längre resa per varv jämfört med den som ligger innanför.
Naturligtvis visste S M att att hans häst inte skulle vara 15 / 20 meter bättre än 3an för att vara jämsides i mål. Melanders häst protesterade ju även mot detta genom att galoppera 190 meter från målgång.
Men taktiken lyckades ju...Eller hur.
Sedan är det en helt annan story att leda i bevis att S M inte har kört för bästa möjliga placering. I wont happen! Sorry.
Är det inte upplagt för fiffel när en tränare tillåts ha med fyra hästar i lopp med tio startade ( Tolv hästar egentligen men två var strukna.)?