Källa Guiden Express
Allt normalt hos Isemannen
Flemming Jensen har hela sex djur till start i V75 på Åby och dansken har i sedvanlig stil en lågmäld attityd när han berättar om hästarna.
- 9 Spurs Rain (V75-2) blev förkyld och även lite sliten så hon fick ett uppehåll. Hon har tränat helt normalt och så även i veckan. Jag förväntar mig inte att hon ska vara lika bra som vid vinsterna. Annars har hon absolut potential för att kunna ta sig högt upp i klasserna. Hon tävlar lika som senast.
- 1 Obi Wan (V75-3) var som vanligt i veckans jobb och jag var nöjd. Allt är bra med honom men han behöver loppet eftersom han inte startat på ett tag. I värmningen inför det lopp som blev inställt (5 dec på Åby) körde jag 12,5/400 med honom och han kändes bra då men, som sagt, han kan behöva loppet. Utifrån hur hästarna känns är Obi Wan min bästa chans men en bra Maharajah blir svår. Samtidigt har vi fördel med ett bättre spår och det kan ju vara avgörande på Åby.
- 4 Monte Major (V75-6) tränar normalt och det är en häst som håller fin klass. Jag har tidigare tyckt att han är gynnad av lång distans men har ändrat mig och medeldistans passar nog bättre. Han får ett försiktigt upplägg och får gå till slut här. Det blir eventuellt norskt huvudlag nu, jag har inte bestämt mig riktigt.
- 11 Ostron (V75-6) kör jag för att jag körde Monte Major senast och jag försöker variera lite. Han har inte lika hög kapacitet som Monte Major men gynnas av distansen, det måste nästan vara lång distans för att han ska komma ifråga. Att han sladdade så mycket näst senast berodde nog mest på kusken.
- 10 Keeping Julia (V75-7 och bilden ovan) är uppe i en lite tuff klass. Hon har varit ifrån men är i fin form, det är min uppfattning. Hon är stark och bra och har höjt sig lite i höst. Hon ligger inte på och ödslar krafter första varvet längre och har inte varit körd i botten. Det blir eventuellt barfota runt om.
- 12 Huge Star (V75-7) är inkvalad till finalen, gynnas inte av distansen och har ett dåligt spår så han får ett lugnt upplägg. Han har varit ifrån lite för att han inte tål att starta så tätt, säger Flemming Jensen.
Mera dansk dynamit ….
Jeppe Juel startar sällan inom V75 men när han gör det brukar han ha väl förberett. Fyraårige 9 Stelton gör en mycket intressant start i Silverdivisionen, V75-1, och så här säger Jeppe om lördagens start.
- Han har varit ifrån några veckor och gick bara lätta jobb fram till sista veckan. Därför fick han rejält tuffa intervaller på rakbanan i måndags. Han fick gå lite snabbare än han brukar i intervallerna och jag måste säga att han imponerade. Jag var lite besviken att vi inte vann Danska Derbyt så därför ryckte jag skorna för tre starter sedan för att visa att jag har bästa hästen i kullen. Han har gått barfota sedan dess och går så igen om banan tillåter. Vi sitter i andraspår direkt och kommer att få ett fint lopp. Nackdelen är att han är orutinerad jämfört med de övriga men han är modig den sista biten och allt tyder på att han är under fortsatt utveckling, säger Jeppe Juel.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: alle (+5)
Senast redigerad av flaque den 2013-12-14 klockan 03:56.
|