I mitt fall så handlar det mkt om alla travlopp jag ser varje dag. Jag ser ca 50 lopp/dag från arkivet, men också från liven. Som hästägare har man också den fördelen att man blir bra bemött på stallbacken och det medför också att telefonen är full av nummer till tränare, kuskar osv. Jag tycker att just dessa kontakter är ovärderliga. Tex igår: Jag fick sms från PG ang Seducen, när jag kom ner till Valla så tog vi en kaffe i stallet och han bekräftade då återigen att hästen hade toppchans, kanon info och hästen vann också till 12ggr degen.
När det kommer till värmningar så är det omöjligt att hålla koll på detta via liven, och tomtarna där har aldrig ett rätt när dom delger sina intryck. För att kunna dra nytta av värmningar så MÅSTE man vara på plats, eller använda sig av tex en betaltjänst som håller en hög kvalité.
För att bli en vinnare på trav så måste du först förlora väldigt mkt för att lära dig. Du behöver erfarenhet och där kommer också känslan. Det spelar ingen roll hur duktig du är på att tippa, om du inte har koll på din bankrulle, moneymanagement, så är du rökt ändå.
Som i allt man vill bli bra på så måste man träna. När det kommer till att spela på trav så handlar träningen om att se mkt lopp, vara öppen och ta till sig, samt att faktiskt spela. Detta tar en jävla tid, jag har hållit på med detta i ca 20 år, det är först nu de senaste 3 åren jag känner att jag håller en hög jämn nivå. Tidigare hade jag höga toppar och djupa dalar, nu är jag mkt stabilare och jämnare. Som man skulle säga inom idrotten, jag har höjt min lägsta nivå och detta enbart pga erfarenhet.
Till sist måste man bestämma sig vilken typ av spelare man vill vara, i mitt fall så gillar jag inte "ett öreslir". Med det menar jag de som spelar streckspel för max 400kr, dom är totalt chanslösa i långa loppet och lurar sig själva hela tiden. Det är dessa lirare vi andra lever på. Har man inte råd att spela för mer än 400kr borde man ist spara dessa pengar och samla ihop till ett riktigt system kanske 1g/mån ist. Det kommer dom att vinna på i längden. Sen bör man också fokusera på vilken typ av omgång man hugger på, i mitt fall är jag totalt chanslös när utdelningarna är låga, om jag inte gjort flerbong. Jag är dock oftast med och hugger när stora pengar skall fördelas, och det är precis så jag vill ha det.
Lycka till alla!
|