Det jag säger är att du ska använda spelarkollektivets chansvärdering, om du inte kan göra en egen.
Den är oftast bättre än tidningars värdering, och bättre än en del tjänster också.
Sedan är hävstången att du reducerar bort osannolika rader till förmån från de mer sannolika, med exempelvis Joker.
Det är här kunskapen om hur en "normal" omgång ser ut har betydelse, självklart med hänsyn tagen till ev. utdelning.
Enligt min åsikt kan du få ner kostnaden med 80%, men bara reducera vinstchansen med 30%.
Det kallar jag spelvärde, och en bra anledning till att reducera.
Själv gör jag oftast så att hävstången är knuten till hästar jag tror på som enligt mig är för lågt rankade av kollektivet, ju fler som vinner desto fler skrällar tål jag i övrigt.
Så tycker jag man ska spela, men det finns många alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
"En annan variant kan vara att helt enkelt lita på någon tidnings eller speltjänsts värderingar."
Att göra någon form av chansvärdering, hur förkortad/förenklad den än är, är väl det första en nybörjare ska lägga energi på?
Jag ser ingen större poäng med att lägga energi på att lära sig att använda verktyg vars uppgift i grunden går ut på att få hävstång på sin chansvärdering om man inte gör någon chansvärdering alls. Att chansvärderingen inte är optimalt korrekt betyder inte att man inte bör göra någon alls.
Det beror på att det inte finns någon inneboende fördel med att göra utskrivna system. Fördelarna kommer från att man lägger olika stor del av insatsen på olika hästar i samma lopp och om man har gjort rätt så speglar omfördelningen hur man värderar chansen att vinna i förhållande till oddset.
|