Jag brukar göra så här, ungefär:
Första punkten brukar vara "vem tar ledningen, vem vill springa i ledningen och vem kan vinna från ledningen?". En mycket stor andel av loppen vinns från just ledningen, så det är en viktig fråga. Kräver ofta mycket studier i lopparkivet. Brukar ta måndag - tisdag att klura på detta.
Nästa steg brukar vara att klura över startspår. Det visar sig år från år att ungefär samma startspår har en högre andel vinnare än andra spår. Det här får man inte blunda för som spelare. En annan faktor är kuskens förmåga att vinna. I snitt är det ungefär 11 hästar i varje lopp. Om alla kuskar vann sin statistiska andel skulle alla ha ungefär 9 i segerprocent. Så ser det ju dock inte ut i verkligheten. Kuskar med hög segerprocent har större chans. Det här tar inte så mycket tid, men det är vad onsdagen brukar ägnas åt.
Därefter börjar man fundera över vilka hästar som tål att göra jobb i spåren, vilka som faktiskt tror på chans och vilka som är lite mer avvaktande. Det här kräver att man studerar intervjuer. Nu är det torsdag och fredag. Här får man också lov att börja kika på det här med balans och väder. En annan faktor är att stämma av sina tankar med hur strecken ser ut att hamna. En tredje faktor är vilka pengar man har att spela för. De senare betyder inget för hästarnas vinstchanser, men är inte helt oviktiga när systemet skall komponeras.
Nu är det fredag kväll, klockan är 22, barnen har somnat och man kan börja göra de verkliga beräkningarna. Jag brukar utgå från insatsfördelningen och justera utifrån den vad jag tycker är positivt respektive negativt. Jag gör sällan några enorma skillnader i värdering mot kollektivet. Jag vore dum i huvidet om jag säger att en häst med 1% av insatserna på sig har 25% chans att vinna. Men 5% eller rent av 10% om det är en annan stor favorit i loppet är kanske rimligt att sträcka sig till. Det brukar räcka bra för att komma med på systemet. På samma sätt är det orimligt att chansvärdera en favorit med 30% av insatserna på sig till 2% vinstchans bara för att den körs av Roger Malmqvist. Men 15% är kanske rimligt om det finns några vettiga emot som man har bra info på. Det brukar räcka för att den skall försvinna från lappen eller bli C-häst.
Sedan måste man följa upp detta på lördagen om det kommer strykningar. Det kan förändra ett lopp totalt. Oväntad skoinfo får man också vara uppmärksam på, däremot brukar jag inte ta så stor notis om värmningarna om det inte är extremt negativ info som kommer. För att man inte skall bli helt tagen på sängen är det bra om man byggt upp ett alternativt system i huvudet om man måste göra om då en spik stryks eller får skor på sig.
Det finns inget streckspel som är så genomanalyserat av spelarna som V75, och det bör man också veta. Det är ibland lättare att få betalt för analysen på andra spelformer.