Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-29, 17:59   #32
NicklasJ

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av overpace Visa inlägg
Du motsäger dig själv en smula. Rent teoretiskt är en väldigt hög varians inte bra. Detta motverkas t ex av att spela stora system. Ju större desto lägre varians. Det skulle då, enligt somliga teorier i alla fall, vara bättre att spela stora system än små.

För övrigt tror jag att man måste ta sig en titt på den aktuella omgången. Verkar risken stor för låg utdelning finns det väl ingen anledning att spela ett jättestort. Ser det ut att kunna bli hög utdelning? Om svaret är ja, så kanske det finns goda skäl att spela ett stort system, kanske rentav att "ju större-desto bättre" gäller i längden?

Med andra ord, om man nu vill EV-teoretisera, lika gärna som man spelvärdebestämmer enskilda hästar eller sjulingkombinationer, kan man väl spelvärdebestämma enskilda omgångar?

Höga utdelningar är mer överbetalda än låga utdelningar. OBS! Överbetalda, till skillnad från bättre betalda. Alltså när man jämför utdelningarna med de multiplicerade 7 vinnaroddsen.

Enligt min mening är det, rent teoretiskt i alla fall, en vettig strategi att spela riktigt stora system i omgångar man tror ska bli svåra. Förutsatt att man har någotsånär förmåga att bedöma vilka omgångar som ska bli svåra, förstås!

V75-Tillsammans har ju sina brister men betalningsfunktionen är utmärkt och möjliggör i alla fall att flera kan gå samman och spela större system. 12-kupongerssystem kan väl inte bli optimala, men de kan bli tillräckligt bra.
Det är väl klart att man som spelare/investerare vill ha en låg varians. Inte för att det teoretiskt skulle vara bättre utan snarare för att vi människor har begränsad tid och ekonomi vilket gör att vi inte har tid/råd att låta variansen jämna ut sig om den är alltför hög.Helst skulle man ju ha ingen varians alls. Vem skulle inte vilja vinna varje gång?

Alla system är uppbyggda på enkelrader. Vare sig du spelar 1 enkelrad eller 20 000 enkelrader i ett stort system så är variansen för varje enkelrad lika hög.
Skillnaden är att istället för att sprida dessa 20 000 enkelrader på 1st/vecka så spelar du alla på en omgång. Det är detta som jag menar med att det är enklare att spela små system än större. Istället för att behöva hitta en rad som är spelvärd så måste den som lämnar in ett 10 000krs system hitta 20 000 rader. Det är därför man använder sig av reduceringsprogram.
Risken för varje enskild rad ändras inte utan du investerar bara i flera likadana investeringar men som har olika EV. Exemplet är grovt förenklat men du förstår vad jag menar.

Sen säger jag inte att jag förespråkar att i praktiken bara spela små system då jag själv inte gör det. Skriver bara att det är fullt möjligt att göra det profitabelt.

Vare sig en omgång anses "lätt" eller "svår" innan så uppstår det enbart spelvärde där spelarkollektivets bedömning skiljer sig från hästarnas riktiga vinstchans. Allt spel med pengar går alltid tillbaka till detta enkla faktum.
Chans kontra odds.

Förlåt TS att jag har hamnat så OT i din tråd. Ska försöka att inte skriva mer i ämnet nu.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
droid (+5)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat