Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-03, 17:33   #27
emkungen

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 890
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
emkungen, det är nog farligt att utgå ifrån att kuskar och tränare har speciellt bra koll på annat än deras huvudsyssla som är att träna och köra hästar. Som spelare är det din huvudsyssla att hålla kolla på dessa saker och därför så borde man utgå ifrån att man själv vet bättre.

Spårstatistiken är ett exempel på att generell statistik är farlig att applicera utan att ha en djupare kunskap. Statistiken säger att flest lopp vinns från spår 5. Varför?
Jo för att spår 5 faktiskt kan ge bra positioner för alla typer av hästar. Bra chans på spets, ingen risk att bli instängd och om man vill kan man ofta hitta en bra position i andra spår. Risken för att hamna på vingel är rätt låg.
Har du dock en riktigt startsnabb och travsäker häst som är snabb direkt när bilen släpper och som trivs i ledningen så är ju såklart spår 1 det absolut bästa spåret. Detta eftersom de andra hästarna måste ta en längd på din häst för att komma förbi och du bara behöver köra rakt framåt. Räcker dock med att det finns en snabbare häst i loppet som tar en längd för att det ska kunna bli problem härifrån.
Har man en häst som inte alls är lika snabb ut eller öppnar ojämnt så räcker det med ett felsteg så är man inlåst från spår 1. Kanske hamnar man t.o.m 3-4e inner. Därifrån är det ju klart svårare att vinna lopp.

Det är väldigt bra att ha spårstatistiken i bakhuvudet när man analyserar hästars vinstchanser och loppscenarion men det är klart viktigare att se till hästarnas startsnabbhet häst vs häst i loppet och hästarnas egenskaper när man i specifika lopp analyserar de olika chanserna från de olika spåren.
Som du beskriver var ungefär mina tankar NicklasJ! Det man dock kan fråga sig är följande: Varför skulle man någonsin (om man fick välja) välja spår 5 före spår 2? Kan det vara så att dåliga kuskar inte har vett att utnytja spår 2 utan övervärderar sina chanser utifrån läget och då ofta kör sönder hästarna?! Visst finns det anledningar till att man skulle föredra spår 5 i vissa specifika fall men plusfaktorerna för spår två borde ändå vara fler i dom flesta fallen. Men som sagt, jag är ingen expert på området även om jag hållit på med trav i 10 år.
emkungen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat