Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-06, 13:28   #23
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Man ska alltid vara ödmjuk men samtidigt kunna vara kritisk över information och statistik. Jens sitter på mycket statistik som både kan fördjupa ens egen kunskap och samtidigt bekräfta/dementera gamla "sanningar". Samtidigt som jag tycker att det är rätt intressant att läsa det han skriver så är Jag av den åsikten att desto bättre och kunnigare man själv blir desto mindre användbart blir Jens material. Mycket av den statistik som presenteras är väldigt nyttig för en mindre erfaren spelare att använda sig av som grundpelare eller stöd för att förstå travet ur en spelsynpunkt och få lite generaliserande idéer på hur man kan bygga system och hitta skrällar. Jag tycker själv det blir fel när man sen ska försöka tillämpa generell statistik på specifika omgångar och kvaliteten i dessa texter kan skifta otroligt mellan meningarna. Ibland blir det spot on ibland och ibland blir det bottennapp. Precis på samma sätt som man måste läsa de andra betaltjänsterna med en stor nypa salt och kritik så måste man göra detsamma med Jens. Texterna han skriver kan användas som ett verktyg för att komma en bit på vägen till att bli en bra spelare men det stora jobbet för att nå dit måste man tyvärr göra själv. Det finns inga genvägar!
Jag håller i princip med dig. Det räcker inte med att läsa Jens för att bli fulländad. Men han gör en inte helt föraktfull del av ett mycket tråkigt jobb, nämligen att sammanställa och presentera statistik samt göra den begriplig. Därtill lägger han till en och annan egen tolkning.

Naturligtvis har inte alltid statistiken rätt, för då skulle det ständigt bli odds 1.00 och väldigt låga ranksummor på de vinnande streckspelsraderna. Ibland tolkar inte Jens rätt heller, och det må väl vara honom förlåtet. Men då kompletterar man med bland annat det du och några andra läsvärda skribenter skriver här på Sharps. Travnets analyser brukar jag också läsa, liksom tränarintervjuerna i Aftonbladet. Inte sällan brukar alla rätt finnas att plocka där, om man bara har förstånd om att komponera systemet rätt.