Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-10, 19:34   #2
Greenstar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 1531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av muumiin Visa inlägg
Tjenare alla sharpsare.

Innan jag börjar skriva vill jag bara säga att jag vet detta inte är någon ekonomisk vinst 95/100 ggr.

Vet de finns flera delägare här inne.

Har kollar runder då jag är ganska intresserad av att köpa en del i en häst. Mailat och ringt till massa olika tränare.Fått fram en del förslag på olika hästar och priser. Har läst allt jag kan läsa på internet och även pratat med en del amatörer. Har en tränare som kommer följa med mig och kolla på de olika förslagen. Vid vilken grad av ägarskap känner ni att ni får ut mest. 10% 30% då jag inte har råd att äga hela själv är detta uteslutet.

Så nu undrar jag om ni har några tankar om detta?

Förslag 1

2 åring efter Zola boko

870kr/%

Förslag 2

1 åring efter Thorvald Palema

1000 kr/%

Även ett par andra.

Undrar mest vad man ska gå på.

Tränare
Extriör
Närhet till hästen
Pris
Känsa o.s.v

Tacksam för svar!
Äger/har ägt allt från 5% till 50% i hästar. Det jag får mest ut av (socialt främst) är den som jag har 20% i. Lagom kostnad/månad samt trevligt runtomkring hästen då vi alla känner varandra och träffas vid starter och surrar mycket kring hästen varje vecka. Dessutom blir det ju några kronor tillbaka de månader som hästen lyckas kuta in några kronor kontra om man har 1% t.ex.

Det jag tycker du ska tänka på är med vilka du ska äga hästen, dels för den sociala biten och dels för att det är viktigt med den som sköter papprena osv.

Att äga 1% i en häst innebär i regel bara utgifter! Det är sällan du får tillbaka något (rent ekonomiskt iaf) sedan kanske man inte får "min" hästkänsla över det hela med så liten del om du förstår vad jag menar. Samtidigt som du inte riskerar så mycket. Räkna på det och se vad du har råd att förlora varje månad (precis som på spelet egentligen) då du precis som du är inne på, får räkna med att gå back (ekonomiskt) på ditt ägande.

Sedan föredrar jag närheten till hästen så en tränare du tror på i hygglig närhet rekommenderar jag, men är du inte intresserad av närheten så väljer du såklart tränare utifrån den du tror är bäst därutöver.

I dina exempel är det svårt att veta, bakstam, exteriör etc. Sådant är viktigt. Jag
är oduglig på exteriör och överger det till de tränare som jag vill ha hästen hos, men tycker gärna till om stammen iaf

Sammantaget så kan jag säga att det inte finns något bättre än att följa sin häst hela vägen till start och spänningen då det blir start måste upplevas....grymt helt enkelt.

Kanske inga jättebra svar på dina frågor, men lite reflektioner utifrån mina egna erfarenheter. Vill du ha mer svar, info etc så kan du skicka PM så utvecklar jag mina tankar om du önskar.

Lycka till med ditt val och hästägande!
Greenstar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat