Citat:
Ursprungligen postat av muumiin
Alla svar är bra svar!
Hur mycket i månaden lägger du i utgifter på den du äger 20% i? Då detta är något jag skulle kunna tänka mig. Sen soom de ser ut nu är vi 3-4 st polare som skulle vilja ha 15% i hästen. De bästa är ju om tränaren själv tar resten av delen?
Vad ska man satsa på? Sto, Valack, Hingst, eller att bygga upp ett föl från grunden?
|
Träningsavgiften är ca: 10.000kr/månad så ca: 2000kr. Till det tillkommer kostander förenade med start såsom utselning, transport och tränarens provision på ev insprungna pengar. Sedan blir det ju mer om det blir veterinär besök etc. Snittet är väl ca: 2500kr/månad för mig.
Det är väl inte så många tränare som är så sugna på att äga hästarna själv, men helt klart är det värt att kolla med dom (enklare med mindre tränare som är i mer "behov" av nya hästar i träning).
Vad du ska satsa på beror på om du har ork att vänta på uppträning av en unghäst (sjukt bra priser på t.ex. Kriterieauktionen) eller är ivrig att få dom till start. Det får du bedöma själv, men med en unghäst finns ju drömmen om en kanon kvar iaf, medans om du köper en starthäst (givetvis beroende på prisklass osv) så kan du oftast räkna med att det inte är en kanon....även om det kan vara en duglig kuse. Ingen säljer väl en kanon om man inte får rätt pröjs och den plånboken har inte en vanlig Svensson i regel.
Jag har bäst erfarenhet av att köpa unghästar som får tränas från grunden. Ett exempel är en som vi köpte som kostade kring 40' på auktion och sprang in en bra bit över 500' på ett par säsonger. Sedan har jag köpt starthästar som inte sprungit in mer än några korvören. Mycket handlar om tillfälligheter och tur givetvis.