Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-11, 22:19   #34
Viroid

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det här är ett stort bekymmer. ATG pratar om att stärka konkurrenskraften genom en lägre skatt = lägre spelavdrag. ST räknar in varje krona i skattesänkning som pengar som skall till sporten = samma spelavdrag.
Jag spinner vidare på det här, för ST har offentliggjort sitt senaste styrelseprotokoll där det fanns en del intressanta stycken:

96% av alla publikutrymmen på svenska travbanor är äldre än 30 år, och 70% av alla stallar är äldre än 40 år. Det eftersatta underhållet beräknas till en miljard. Nu rekommenderar man istället att riva en del läktare som man känner att man inte behöver, men det finns ändå kvar ett stort djupt hål att stoppa pengar i.

Personligen tycker jag inte att spelpengar skall finansiera publikutrymmen (mer än möjligen banspelets överskott), utan rustar man upp för publiken måste man kunna finansiera detta med högre entréavgifter, större publik, högre banspel, mer restaurangintäkter etc.

När det kommer till stall så är det naturligtvis nödvändigt att det finns plats för besökande hästar i fräscha och säkra anläggningar. Men om banorna inte arrangerar mer än 15-20 tävlingsdagar per år, är det då rimligt att lägga 3-4 gånger banans årliga prisbudget på ett par nya stall? Det här är en viktig dragkampsfråga mellan travsällskapen, de aktiva och spelare som vill ha bättre villkor om spelet skall kunna utvecklas.

ST konstaterade också att de tio banor man gett statusen "eventbana" med en mycket liten driftbudget inte kommer att klara av att arrangera tävlingar med den tänkta pengapåsen. Sådant som målkameror, ljudsystem, banskötsel, stallar och administration kostar helt enkelt mer pengar än man i budgeten hoppats kunna strypa ned det till.

En ny dragkamp kommer äga rum om en massa miljoner.

Det vill nog till att V86 Express blir en lysande succé och att ATG börjar håva in sin halva miljard netto på turspel snart. Pengarna behövs.

Jag tror att vi spelare behöver höras lite i debatten om att det är dags att se över spelavdragen också.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat