Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8840
|
Stallintervjuer/kommentarer alla hästar V86-Solvalla
12 Februari
V86-1
1 Knifetown Action (Erik Adielsson) har haft mycket dåliga lägen, kommit på vingel och så vidare. Jag tycker ändå att han känns som vanligt och blir det bana för det så provar vi barfota igen. I och med att han har det läget. Vi kommer helt enkelt att gasa. Air Gunner är också jäkligt snabb men vi gör ett gott försök. Klarar vi det inte så får han ändå ett bra lopp i rygg på ledaren, säger Stig H Johansson.
2 Micciano Lung (Tony Wallin) fick ett vettigt spår i alla fall. Det senaste loppet är bara att glömma. Det blev som det blev. Han har suttit fast flera gånger. Blir det körning passar det oss. Hoppas på det. Jag kan inte säga att jag tror att han slår de här. Bättre att ligga lågt, säger Peter I Eriksson.
3 Air Gunner (Örjan Kihlström) har bra form, ett bra läge och en bra distans. Så det ser bra ut för honom. Jag tror att han tar ledningen men Örjan får köra hur han vill. Utifrån är det svårt att ta en längd på honom. Några bra hästar med men vi har en bra segerchans här ändå tycker jag, säger Ari-Pekka Pakkanen.
4 Luisiana Tab (Thomas Dalborg) är svårbedömd varje gång i stort sett. Vet inte hur stora växlar man ska dra av förra loppet. Ett väldigt speciellt lopp. Såg kanske bättre ut än det var. Lite bättre är hon allt men för många bra hästar emot för att man ska våga tro på något annat än en halvchans, säger Mats Karlsson.
5 Jarl Sherona (Ulf Ohlsson) är formen absolut god på. Men det är tuffa hästar emot. Får vi med oss en peng får vi vara nöjda. Att komma ner till plankan vore bra, säger Tapio Ruha.
6 Cesar Duo (Johan Untersteiner) är ganska bra men har krånglat rätt så mycket. Man vet aldrig var man har honom. Man måste hålla i honom den första biten. Annars galopperar han. Han är i väldigt bra kondition och inte sämre än någon annan här, säger Olavi Niemi.
7 Odd Fellow (Jorma Kontio) kom aldrig med in i matchen förra gången efter en rejäl tappstart. Han känns normal i träningen och har fin form. Läget kunde ha varit bättre men hästen är stark och rejäl. Får hoppas att det blir lite överpace. Sedan kanske inte 1 600 är hans idealdistans, säger Clas-Göran ”CG” Björkroth som är försteman hos Timo Nurmos.
8 Utility Bus (Björn Goop) höll bra senast men får tuff matchning efter den lång-variga frånvaron. Minusläge.
9 Holy Smoke (Juhani Partanen) gör sällan ett dåligt lopp,. Har ett bra smygläge nu. Tänkbar vid överpace.
10 Hamras One More (Jennifer Tillman) blev tempotorsk senast och har inget bra läge den här gången. Så om han är trea, fyra är det bra, säger Micke Selin.
11 Long Night (Stefan Melander) har ett trist läge men är samtidigt van vid hårdare motstånd. Outs.
V86-2
1 Speed Date (Juhani Partanen) är snabb ut men mer nyttig utan att glänsa. Plats.
2 Inari D.E. (Ulf Ohlsson) har startat två gånger i Sverige och galopperat i bägge. Kan mycket om felfri. Bud.
3 McEntee (Rikard Lindh) är snabb ut men för enkel för att kunna tro på nu.
4 Blue Star Carisma (Kjell Wallin) hoppade när jag fick korrigera henne i sidled senast. Annars är formen på gång. Jag tycker att det är en häst som är på uppgång. I somras matchades hon hårt mot de bättre treårsstona. Jag är inte främmande för att hon kan vara bland de tre. Hon är bättre än vad folk tror, säger Kjell.
5 Lass Magic (Roger Pettersson) har kommit igång bra efter sjukdom och har gjort ett par bra lopp faktiskt. Formen ska vara stigande. Läget är jättebra. Jag tror att han gör en bra prestation men har svårt att säga något om våra chanser i loppet, säger Roger.
6 Liberty Federal (Jorma Kontio) blir bättre och bättre. Har gjort det bra här på slutet. Har ett någorlunda bra läge. Kommer han hyfsat till från början ska han absolut kunna vara med där, säger CG Björkroth.
7 New Charger (Thomas Franck) slog ihop senast. Han är storstegad och det går inte att släppa på honom för hårt. Kändes fin annars men hamnade för långt ut. Kan bli bökigt att komma till. Rätt bra propp annars, säger Thomas.
8 Nick I Can (Björn Goop) har ett för dåligt utgångsläge. Det går inte. För dåligt spår. Bortlottad. Jag får hoppas att han kan tjäna en slant, säger Janne Hoas.
9 Adriano Blou (Kim Eriksson) är en jättefin häst men måste ha det ganska väl serverat. Eller gå i ledningen. Det är lite svårt att nå ledningen från bricka nio. Han har styrkan men inte så mycket mod. Vi använde inte norsken senast men nu kanske vi får göra det, säger Michael Sandström.
10 Gloria Sign (Stefan Jansson) prenumererar på dåliga spår. Kom bort helt senast. Det är som det är. Inga ändringar på gång för dagen. Hon behöver får bättre lägen om hon ska kunna få några bättre placeringar, säger Stefan.
11 Ariel Sisu (Anna-Karin Rundqvist) galopperade i onsdags men visade upp en finfin form i starterna innan det. Fel läge för segerstrid.
12 Reims Gasti (Örjan Kihlström) är i form och det här är en bra distans för honom. Kommer springa barfota men har dåligt läge, säger Fredrik B Larsson.
V86-3
1 Evasion Boko (Kajsa Frick) är en jättefin häst som har ett kanonläge. Det är alltid svårt att gå ut i sådana här lopp. Jag har en fin häst som behöver få mer hårdhet men samtidigt kan det lösa sig bra från det läget. Jag vill inte köra i ledningen men får ett bra lopp. Platschans, säger Kajsa.
2 Thewayiam Ås (Erik Adielsson) fick jag i träning i mitten av oktober och han visade bra fart redan när han kom. Ärligt talat så vet jag knappt själv vad vi kan vänta oss av honom här. Han har jobbat 1.16,5/1 600 meter på ett tillfredsställande sätt. Men vi börjar från noll och så får vi se var det kan sluta. Grundtanken är att det ska vara en häst för årgångsloppen och han är också anmäld till allt både som tre- och fyraåring. Men som alltid måste man ta ett lopp i taget och efter onsdagens start vet vi säkert mer om i vilket fack han ska placeras, säger Svante Båth.
3 Bison Spiro (Anna-Karin Rundqvist) galopperade i debuten. Måste visa något innan man kan tro något.
4 Honan Tooma (Jan Nordin) är startsnabb och det är som vanligt med respirationen att den är till och från. Man vet inte riktigt men när hon får luft ordentligt kan hon springa ganska fort. Om allt fungerar duger hon. Det är bara att det varit lite för mycket upp och ner med det där problemet. Men grundkapaciteten ligger faktiskt i närheten av How Amazings, säger Jan.
5 Al Dente (Tommy Hanné) jobbar väldigt bra. Nu är det länge sedan han startade och han har växt på sig väldigt mycket. Skulle kanske behöva något lopp men tränar väldigt bra. Blir nog inget offensivt upplägg. Plats-chans, säger Li Hanné.
6 Alvena Uni (Leif Witasp) blev det bra tempo för senast. Gick riktigt bra till slut. En häst under utveckling men med sämre läge. Det är hugget som stucket, de kommer säkert göra bra lopp båda två. Sedan får vi se hur långt det räcker. Som det känns har de kommit lika långt, säger Kajsa Frick.
7 Kid Vicious (Miia Hakkarainen) har inte startat på ett tag. Har tränat bra. Det är det enda jag kan säga. Spåret är inte det bästa men det är inte så många hästar. Bör slippa trafikproblem tack vare det. För dagen är han tredjehäst av mina, säger Jan Nordin.
8 How Amazing Tooma (Roberto Giorato) har pinnat på väldigt fint och fortsätter att göra det i jobben. Nu har banan varit avstängd ett tag och det är inte alldeles optimalt men jag ser inga fel på hästen. Hon gjorde det jättefint senast. Vi får se hur det löser sig härifrån, säger Jan Nordin.
V86-4
1 Krösus Sork (Tony Wallin) är det bara bra med. Fick ett bra läge. Vi får se hur långa han håller. Han har bra form i kroppen, säger Mika Hirsikangas.
2 Eastwind Cooper (Örjan Kihlström) känns bara bra och jag tror inte att det blir några problem med distansen. Jag tror att vi har bra chans nu. Måste tro det, säger Ari-Pekka Pakkanen.
3 160 meter
3 Romeo Lavec (Jorma Kontio) känns fin hemma. Jag tycker att han har bra form och ska kunna vara med långt fram. Krånglar det inte kan han vara i striden, säger CG Björkroth.
4 Tunney Gene (Mattias Djuse) körde jag senast. Det var första loppet efter vila och han mötte för tufft motstånd. Behöver säkert något lopp till, säger Mattias.
5 Digital Beautiful (Ulf Ohlsson) visar sällan något av värde. Borde normalt sett vara chanslös här.
6 Youseeascoop (Petri Airaksinen) är vi jätteglada med om han är samtidigt på upploppet som några av de andra. Loppet blev för tufft, säger Toya Andersson.
7 Mister X.Barb (Thomas Dalborg) gick en bra avslutning senast men är inte i någon toppform. Jag får ligga lågt, säger Mats Karlsson.
8 Spike de Rabotiere (Jörgen S Eriksson) blev allt fel för senast och det har blivit fel i stort sett varenda gång. Inte löpt upp till förväntningarna heller, säger Jörgen.
9 Fuzz (Tommy Hanné) STARTAR EJ
3 180 meter
10 Corleone Shark (Björn Goop) räknar jag med ska vara med långt fram. Bra chans att vinna loppet. Borde vara hans tur att vinna, säger Risto Airaksinen.
11 Oozing (Torbjörn Jansson) är inte lika bra som stallkompisen On Hold. Försöker hänga med och köra om så fina pengar det går, säger Magnus Jakobsson.
12 Julio de Luxe (Jimmy Nilsson) är högkapabel och ses alltid med chans. Men kanske skulle bli ännu bättre med en proffskusk?
13 Bear With Me (Stefan Melander) är spurtstark.
14 Illinois Rose (Kajsa Frick) var banan alldeles för moddig för senast. Plus att det var första montéloppet. Bara att glömma. Fortsatt fin i träning, säger Kajsa.
15 On Hold (Magnus Jakobsson) kändes jättefin senast men hoppade tyvärr då 100 kvar. Inga problem med distansen. En av dem som ska räknas, säger Magnus.
V86-5
1 Damzel Eson (Örjan Kihlström) är bra tränad. Allt är okej och vi har ett bra startspår. En bra kusk. Jag tror på bra chans i det här loppet, säger Jevgeni Ivanov.
2 Impression (Jan Nordin) hade jag anmäld men fick strykas för förkylning. Verkar bra nu. Började starta sent förra året. Under alla omständigheter så är hon både ganska stark och snabb. Jag kan faktiskt inte placera henne i det där loppet. Beror på tempot det första varvet, säger Jan.
3 Sanna Vint (Tommy Hanné) tränar väldigt bra. Har vuxit en del. Jag tycker att hon är för dåligt rankad. Hon har inte startat på ett tag och gick sämre de senaste gångerna och då är det svårt. En plats kan vi tro på ändå, säger Li Hanné.
4 Arctic Model (Jorma Kontio) är det här loppet för tufft för. Hon är okej och blir bättre hela tiden. Men svårt nu, säger Pekka Korpi.
5 Rosy Cheeks (Johan Untersteiner) felade senast. Hästen är bra för klassen och bör kunna vara med rätt långt framme. Ett platsbud, säger Roger Walmann.
6 Candier (Björn Goop) har inte startat på ett tag. Inte varit några direkta fel men hon har fått en träningsperiod. Inte alls vässad inför den här uppgiften och lär behöva tempo. Hon känns fin och är hyfsad ut. Jag tror inte att hon är segeraktuell direkt, säger Ola Frisell.
7 Pledge Allegiance (Erik Adielsson) kommer kanske denna start lite tidigare än beräknat men hon kändes så pass fin att vi valde att starta redan nu. Det är en vindsnabb dam men som tyvärr har nära till galopp. Men sköter hon sig ska det kunna räcka en bra bit direkt, säger Svante Båth.
8 Fröken Edel (Juhani Partanen) gör det rätt bra men är inget segerbud härifrån.
9 Ladynato (Torbjörn Jansson) kan vara en outsider. Hon ska gå barfota runt om och har fått några lopp i kroppen. Borde lossna lite, säger Risto Airaksinen.
10 Rodionova (Daniel Olsson) var godkänd senast. Blev hindrad av en illatravande häst. Hade varit trea annars. Hyfsad form. Siktar på att vara på pengar igen, säger Ronny Gustafsson.
11 Borga Effekt (Ulf Ohlsson) blir stadigt bättre men måste lita till turen härifrån.
12 Dena Egypt (Kim Eriksson) har jag kört jobb med och det känns bra. Men hon är bortlottad med det spåret. Tufft motstånd också. Kim får fria händer att köra som han vill. Nöjd om de är fyra, femma eller sexa, säger Andreas Forsberg
V86-6
1 Super Otto (Marcus M Melander) har bra form och trevligt läge. Kan utmana.
2 Graceland (Sidney van den Brande) var utan chans från kön senast. Ursäktad. Bra form och läge. Tidig.
3 Isinbajeva (Tino Ärling) deltar här i ett lärlingslopp med Tino som har lyckats rätt bra med hästen tidigare. Han kör nog framåt och skall kunna vara med rätt långt fram. Satt fast senast, säger Roger Walmann.
4 Formation (Thomas Madsen) känns superfin efter senaste loppet. Det är jättepositivt för att vara han. Ska vara minst lika bra som senast och nu är ambitionen att ladda och kanske köra i spets. Han går bra där. Bakifrån också men spets är en fördel. Känns väldigt bra, säger Niklas Robertsson.
5 Kebnekajse (Danne Jansson) har fin form för dagen och utgångsläget är helt okej. Han kan duga här, säger Åke Lindblom.
6 Digital Motion (Marcus Schön) kommer åter efter vila och är svårbedömd.
7 Strosa (Ville Karhulahti) har överraskat lite på slutet och gått några hyggliga löpningar. Kommer hon göra igen men det är ett värre gäng än hon varit ute i på slutet. Dessutom är det dåligt läge också, säger Stig H Johansson.
8 Maraton Broline (Petter Karlsson) är lite bortlottad igen. Har haft jättedåliga lägen hela tiden. Han har egentligen bra form och är värd en seger snart men har haft motflyt med datorn en längre tid. Vi får se vad som händer men det är svårt att vinna från det läget. Men han har vinnarform i kroppen, säger Dagfinn Aarum.
9 B.W.T.Juggler (Antti Veteläinen) är okej i ordning. Om hon får ett bra lopp hoppas jag att det kan bli bra. Har svårt att säga om hon kan vinna men hon är inte så tokig, säger Pekka Korpi.
10 Bearable (Anna Rönning) gick bra senast. Gjorde loppet själv. Gick på 1 200 kvar och vann rätt komfortabelt. En bra häst i grund och botten men har lätt att krångla till det för sig. Formen är bra och man ska inte glömma bort honom. Tål att göra en del jobb själv, säger Stig Sjögren.
11 Sign of the Pines (Mattias I Melander) är en av många formstarka. Om tur.
12 Minikat Rivner (Oscar Englund) verkar allting bra med men det är ett tråkigt läge. Det är inte optimala förhållanden och ett tufft lopp. Får han smyga med kanske han kan få en peng, säger Ing-Marie Persson.
V86-7
1 Elit Sund (Erik Adielsson) gick jättebra senast från svårt läge. Öppnade väldigt bra och höll tappert. Nu är det bättre hästar men han har ett bättre spår här också. Castor Boko är jättebra och ytterligare några till är bra men garderar man Castor ska man ha med Elit Sund, säger Stig H Johansson.
2 High Leg (Daniel Olsson) var positiv efter avancemang till dödens senast och höll farten starkt hela vägen i mål. Möter tuffare hästar nu men formen verkar sitta där och läget blev perfekt. Vi är nöjda om han tar en fin slant och gör ett bra lopp, säger Jörgen Westholm.
3 Pirro Bi (Ulf Ohlsson) var inget bra i Sundsvall. Jag var besviken på honom och han fungerade inte alls. Han är bättre nu i träningen. Klart jag hoppas att han är bättre. Han jobbar så pass bra att jag tror på honom, säger Reijo Liljendahl.
4 Castor Boko (Jorma Kontio) har varit ruskigt bra nu hela tiden. Känns fin i träningen, har ett bra läge och kan öppna. Ska räknas. Vår bästa segerchans på förhand, säger CG Björkroth.
5 Steely Knight (Johan Untersteiner) är en rätt bra sprinter som kan vara med bland de tre, fyra första här, säger Roger Walmann.
6 Hamras Pirat (Kim Eriksson) var bra senast i ett stenhårt gäng men blev störd in på upploppet. Kan ha lite platschans den här gången, säger Micke Selin.
7 Southwind Tequila (Torbjörn Jansson) har jag räknat med ska vara en outsider. Vi plockar bort skorna. Men det finns två jäkligt bra hästar för klassen emot. Bland de fyra så är jag nöjd, säger Risto Airaksinen.
8 Fortune Again (Örjan Kihlström) är som stallkamraten i samma lopp en bra sprinter som bör kunna vara med på plats om det klaffar från ett svårt startspår, säger Roger Walmann.
9 Zic Zac Life (Leif Witasp) har toppform för dagen. Kanske gör sina bättre lopp när han får vara med fram i direkt. Får köra på chans nu och hoppas på ryggar och tempo, säger Kajsa Frick.
10 That’s My Pal (Björn Goop) hoppade senast i V75. Var inte riktigt fräsch. Är tillfixad och har sett jätte fin ut här hemma i lugna jobb. Har ett halvtaskigt läge och behöver mycket tur. Får han fina ryggar är han riktigt vass. Behöver inte vara helt borta i det där loppet, säger Ola Frisell.
11 Guiness Trot (Magnus Jakobsson) verkar bra. Kommer nog gå med skor den här gången. Har inte tillräckligt med bakfötter för att gå barfota. Vi hoppas att han får en bra resa och kan ta en slant med hem i alla fall, säger Frida Svande.
12 B.W.T.Hellion (Tony Wallin) har dåligt spår. Blir tufft så klart. Hoppas på pengar, säger Pekka Korpi.
V86-8
1 J.C.Memory (Tommy Enberg) är faktiskt jättefin. Gick framåt med loppet senast i kroppen och känns jättebra. Han är ganska rask ut men jag har svårt att värdera de andra. Formen är bra och jag hoppas på en seger nu, säger Tommy.
2 Dooleys (Annika Nährström) är det frid och fröjd med. Ska bli jättespännande att se hur det går från spår två. Eftersom vi brukar ha bakspår i vanliga fall. Han är inte startsnabb men stark emot slutet. Pigg, glad och i bra form. Jag tror att han har chans att vinna, säger Sussie Gustafsson.
3 Million (Torbjörn Jansson) är i ganska bra form men det räcker ändå inte nu. Han är så bra han kan vara för tillfället. Hoppas han kan få de sista pengarna, säger Anna Ågren.
4 Bono Boko (Johan Untersteiner) har varit en Björn Goop-häst. Trög och oinspirerad men har ändå gjort det bra. Gick riktigt bra för Olle senast. Brukar göra sluggerlopp. Lever mer på att han är stark. Behöver tempo, säger Ola Frisell.
5 Wallner (Örjan Kihlström) är ojämn i prestationerna. Om en bra dag kan han vara med ganska långt framme, säger Roger Walmann.
6 Pedro Bi (Ulf Ohlsson) var inget bra senast på Valla. Han lade ner rörelsen och det fungerade inte alls för honom. Jag hade större förväntningar på honom. Jag tror och hoppas att han är bättre den här gången, säger Reijo Liljendahl.
7 J.R.On Line (Daniel Olsson) var positiv senast men inget segerbud i hårt gäng.
8 Buba Boko (Jorma Kontio) gjorde ett kanonlopp på V75 senast. Fick inte det roligaste läget men har lite pengar på sig i förhållande till kapacitet. Han är en av dem som ska räknas i striden, säger CG Björkroth.
9 Lookh Magic (Björn Goop) fick äntligen vinna senast efter mycket strul. Han är känslig och hoppar då och då. Inte helt att lita på men när han sköter sig och det fungerar för honom så visar han bra klass. En V75-häst när han fungerar. Uppgiften ser intressant ut. Sköter han sig ska han räknas, säger Ola Frisell.
10 Caddie Heart (Erik Adielsson) var det lite tveksamheter med i måndagsjobbet. Inte riktigt som jag ville ha henne. Hon är genomkollad och inga stora grejer har hittats. Hon ska värmas först och sedan tar vi ställning till om hon ska vara med eller inte. Klart svårbedömd efter det jobbet, säger Stig H Johanssons.
11 Umbria (Marcus M Melander) har varit ifrån och är därmed svårbedömd. Dessutom är det ett dåligt läge, säger Fredrik B Larsson.
12 Castor di Quattro (Leif Witasp) har gått jämnt och hyggligt. Tråkigt läge. Behövs mycket tur för att komma till, säger Kajsa Frick.
Källa: Martin Berg /Sportbladet