Citat:
Ursprungligen postat av korpo
Sjödens!
V75-1: Stoeliten, autostart, medeldistans. Struken: 10
I statistiken på sidan 29 ingår visserligen inte Stoeliten i underlaget, men med 1400 lopp är underlaget pålitligt och man ser att spår 6 har ett favoritinfriandeindex på 0.8.
På sidan 192 ser man att skrällrisken är minimal i sådana här lopp. ”Alla” vinnare rankas 1-5 av Spelarna.
|
Sådana här lopp? Efter att ha skrivit att Stoeliten inte ingår i statistiken? Nu har jag inte täckt upp för något annat än klass i mina siffror men jag tycker inte skrällrisken är nämnvärt sämre i Stoeliten än flera andra klasser. Rank 6 och uppåt räknas som "skräll". Baserat på 40 Stoeliten (sedan 2008) och minst 200 av övriga:
Stolopp: 22 % (vinns av rank 6 och uppåt)
Klass II: 20 %
Guld : 15,5 %
Silver: 14 %
Stoeliten: 12,5 %
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sjödén
Av speltekniska skäl ska man ”alltid” gardera i sista. De som lever efter sex lopp har ofta inte många streck kvar i sista, i regel bara ett. För favoriten. Då denna vinner händer det allt som oftast att värdet inte stiger ens en krona. Om det stiger, är det väldigt lite. Omvänt, så är det väldigt få som sitter med massgardering i sista loppet, så en skrällvinnare rensar mer än den borde. Det är den bästa anledningen till att gardera Claes!
|
Att jämföra med vad han skrev förra veckan:
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sjödén
Underspel på favoriterna beror på överspel på skrällarna. Speciellt märks detta i det avslutande loppet varje vecka. Den här gången blev 11 Dream Duo 5-oddsare och 12 Bershults Leffe (rankad näst sist!) blev 18-oddsare.
Enormt överspel på dessa i förhållande till verklig chans. Påfallande ofta kan man finna exempel på överspelade skrällrankade hästar / bakspårshästar just i den avslutande avdelningen.
|
Blir lite motsägelsefullt kan jag tycka.