Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-19, 11:38   #12
capone

capones avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 13390
Standard

Stig H: ”Marre” nu utan chans på Bragdguldet...

Det blev seger på Skaraslätten för Claes Boko i silverdivisionen i lördags. Jag tycker att det är en fin häst men var ändå inte riktigt tillfreds. Travet flöt inte hundraprocentigt för honom på Axevalla men han har en god inställning och en bra styrka.

Tack vare det så redde han ut uppgiften utan problem trots att travet inte flöt felfritt. Claes kan se ännu bättre ut än så där när han är riktigt i ordning. Som klassen har varit nu så duger han gott och väl i den. Gulddivisionen har också varit svag men vi vet med erfarenhet att den kommer att vässas upp nu när Olympiatravs-kvalen kommer. Så den klassen som är och har varit på guld ett tag kommer inte fortsätta så länge till.

Björn Goop lanserade en idé som har diskuterats rätt flitigt. Det var att införa förbud mot att köra barfota på vintern. Jag har hört det diskuteras på flera håll. Fransmännen har till exempel hållit på en del med det med sina unghästar. Det är klart att det inte är en så tokig idé egentligen. Men samtidigt med de krav vi har på oss och det ansvar som vi hela tiden har så tycker jag att vi inte har det förtroendet längre. Att hantera den biten och bedömningen.

På Axevalla i lördags hade vi en riktig sommarbana och det har vi haft många gånger i vinter. Ska man inte då få ge hästen de optimala förutsättningarna? Oavsett om det står januari eller februari i almanackan? Det finns en poäng med idén men samtidigt så har vi som tränare ett sådant totalansvar och djurskyddsansvar att då tror man inte att vi klarar av att sköta det.

Vi får se fantastiska svenska skidinsatser i OS. Charlotte Kallas delsträcka i stafetten var enorm. Det pratas redan om Bragd-guldet. Jag hade givetvis gärna sett att Maharajah hade fått det för sin seger i Prix d’Amerique. Jag tycker att det går att få ett bragdguld för en enskild insats i ett lagmoment. Om man anser att den individuella insatsen var avgörande. Då är det bragden.

Väger man sedan Kallas insats mot Maharajahs så vet vi hur det går. Erfarenhetsmässigt vet vi att det är väldigt svårt att få utmärkelsen för framgångar med häst. Näst intill omöjligt. Även om jag personligen tycker att Maharajahs bragd är i paritet med Charlotte Kallas.

+++
Ride the Lightning (V86-6) har löpt okej. Lite upp och ner. Hon har varit ojämn men blixtrade till på 1 600 meter och gick ett bra lopp för inte så länge sedan. Det kanske är ungefär samma förutsättningar nu. Jag tror att hon kan göra ett bra lopp, är inte helt borta.

++
Cayenne Käbb (V86-3) har inte övertygat och nu är det fel distans och dåligt läge. Han har också visat lite tveksamheter kring formen. Så vi har inte så stora förhoppningar den här gången. Blir ett försiktigt lopp och ser vad vi kan få med oss.

Stig H Johansson

Stig H:s V86-system:

V86-1: 3 Xena Brick (10–5)

V86-2: 2 Venkatesh (6–10)

V86-3: 6–4–3–9 (1–8)

V86-4: 1 Ribbon Kronos (6–14)

V86-5: 9–3–7–1–4 (11–2)

V86-6: 3–5–2–8 (9–12)

V86-7: 7–9–11–6–12 (4–5)

V86-8: 10–14–7–13–12 (3–6)

2 000 rader/500 kronor.

Källa: Trav365/Sportbladet

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
capone är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat