Citat:
Ursprungligen postat av bingotant
Vet inte om jag förstår rätt men i så fall är det ju helt galet. Svenska Spel voidar alla levande spel i vinnarmarknaden, men betalar inte tillbaka förlorade spel i samma marknad? Det kan vara det sjukast någonsin, är att jämställa med rån, blir ett skönt netto för Svenska Spel helt utan risk.
|
Stämmer inte riktigt. De voidar alla spel på vinnarmarknaden och betalar tillbaka insatserna. Det som dock är lite märkligt är att de betalar tillbaka insatserna även på deltagare som inte kan vinna finalen - som är utslagna redan i delfinalerna - men däremot inte betalar tillbaka övriga insatser från delfinalerna.
För att förtydliga: Nisse Banan kom femma i deltävling 3 och gick därmed varken till final eller "andra chansen" och kan inte vinna finalen. Den som innan deltävling 3 tippat att Nisse Banan skulle vinna hela skiten får pengarna tillbaka. Däremot får inte den som spelat på att Nisse Banan skulle gå till andra chansen (d v s sluta 3:a-4:a) eller gå till final (1:a-2:a) från deltävlingen några pengar tillbaka. Svenska Spel säger själva (citat från deras forum) "Vi vill helt enkelt att det ska kännas schysst för alla spelare och att ingen ska behöva misstänka att just de har förlorat pengar på grund av fusk."
Rent praktiskt kan jag tycka att detta blir lite märkligt... Nisse Banan kan inte vinna finalen eftersom han slutade femma i deltävlingen och inte gick till final... om "ingen ska behöva misstänka att de just de har förlorat pengar på grund av fusk" så har väl den som tippat att Nisse skulle sluta 1:a-4:a i delfinalen drabbats lika mycket som den som tippat att Nisse skulle bli slutsegrare...
Jag fattar såklart också att det handlar om att det ena spelet är öppet eftersom finalen inte är avgjord medan det andra spelet är avgjort, men rent pedagogiskt känns det lite tveksamt.