Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-07, 10:30   #13
HPT

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 4937
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Att utdelningsuppskattningen på 1+2 fel inte stämmer särskilt bra beror nog till stor del på att vi inte har en aning om hur insatsfördelningen verkligen ligger på respektive häst i de vinstgrupperna.

Antagandet att insatserna är fördelade på samma sätt som i alla-rättspotten är ju ett EXTRA antagande förutom att vi redan antar att insatserna är normalfördelade.

Att vi inte har exakt insatsfördelning uppdelat på V8/V7/V6 är ett hinder när det gäller att göra bra uppskattningar av utdelningen.

Ytterligare en felkälla är den sent strukna hästen i V64-4. Hela ca 10% av omsättningen är fördelad på ett sätt som vi har svårt att bedöma. På V4 utgjorde spelet på den strukna hästen bara ca 5%.

Att de uppdelade vinstgrupperna ( och dessutom V8/V7/V6 ) ställer till det ser man snabbt när man tittar närmare på spelformerna med bara en vinstgrupp.

Över tid så är felmarginalen mycket, mycket lägre på V5/V4.

ATG skulle kunna göra två åtgärder för att underlätta utdelningsuppskattning.

1) Fixa så att strukna hästar får noll procent som på vinnnarspelet. Det är ju ingen överraskning för dem vilken häst som ersätter en struken häst på respektive kupong. Det tar kanske några minuter att göra en sån körning för att uppdatera spelsiffrorna som skulle förbättra uppskattningarna avsevärt.

2) Separera "Endast alla rätt" från "vanliga spelet" och gör separata insatsfördelningar som den som är intresserad av skulle kunna komma åt genom att "visa avancerat" eller liknande. Eller så kan man göra så att bara 3e-partsleverantörerna får dessa siffror och kan använda dem som de själva vill.

Sammanfattningsvis så är det så att på V86/V75/V65/V64 så är det ett flertal antaganden som ökar felmarginalen. Och den grövsta uppskattningen av alla är att spelarna fördelar raderna helt enligt normalfördelningen. "Stallskrik" kan göra att fördelningen på t ex sent inlämnade stora system ser helt annorlunda ut än insatsfördelningen.
Utdelningsberäkningen på 1 + 2 fel brukar stämma extremt bra, av den enkla anledningen att det är betydligt fler beräkningar som slås ihop och gör att det i någon mening jämnar ut sig. Att beräkna 6-rättsutdelningen på V75 är ju en summering av de 7 komplementhändelserna till alla rätt (att ha fel i ett lopp). 5-rättsutdelningen blir då motsvarande summering av 42 komplementhändelser.

Därför tycker jag det är anmärkningsvärt när även dessa beräkningar avviker så pass mycket, och dessutom underskattas.

Kan bara instämma i dina förslag hur ATG borde hantera insatsfördelningen, känns tyvärr som att det inte kommer hända. Tredjepartsleverantörer får exempelvis inte insatsfördelning med två decimaler (som på atg.se), utan vi får beräkna detta själva...