Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-13, 11:22   #10
putte64

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Jag använder statistik själv, men det kan inte ersätta förnuft och kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av loneranger Visa inlägg
Nu tycker jag du är hård. Själv gillar jag att läsa Jens statistikanalyser. Tycker dom tillför en hel del intressanta faktorer. Sen har du lite rätt i att han lägger för mkt vikt i statistiken ibland och därför ska man behandla denna information som all annan, dvs kritiskt. Jag brukar försöka ha som regel att själv bilda mig en uppfattning om loppen innan jag tar del av all information som finns.

Sen gick ju faktiskt Jens emot sin statistik igår. Så här skrev han om Wannabe Kemp:
"15 sådana här lopp har avgjorts tidigare. 9 har vunnits av favoriten, det gör 60%. Ingen har vunnit från spår 10, ändå har jag svårt att komma ifrån 11 Wannabe Kemp (17%). Han såg ut att gå mot överlägsen seger i tuffare gäng senast, men fick till slut ge sig mot Lord Capar. Det finns ingen motståndare av den kalibern här, tvärtom går han ned i klass.

Det var första gången Björn Goop förlorade med hästen, innan hade de tre raka tillsammans. Det är egentligen ett skolexempel på feltänk att spika den man tycker är bästa hästen då den startar med minusförutsättningar mot sämre motstånd. De allra flesta gånger, vinner då istället en sämre häst som får ett finare löpningsförlopp.

Här är det inte säkert att stallkamraten och favoriten 6 Finish Future (35%) får en gynnsam löpning från sitt vingelläge. Det är klart han kan vinna och jag får skylla mig själv som går ”mot statistiken”. Men jag tycker det är lite klasskillnad stallkamraterna emellan och resten av motståndarna skrämmer inte alls. Provar med chansspik."