Citat:
Ursprungligen postat av Viroid
Men det handlar ju inte om tre timmar före start, det handlar om i värsta fall knappt två timmar (för man får väl anta att hästarna i sista V86-loppet värms sist). Alla hästar värms dessutom inte på bana, det finns en hel del som värms på någon träningsslinga bakom stallarna av sin skötare.
Sportens företrädare har ganska länge gett mulna blickar och "det går inte" varje gång man föreslagit något för att poppa upp själva sporten en smula. Samtidigt har många runt om drivit sina evenemang mycket längre, och det är nog en stor anledning till publiktappet. Se t.ex. vad man gjort med den ganska hopplösa längdskidåkningen med gemensam start, korta slingor, skidbyten och rent av olika stil att åka i varsin halva av loppen. Se hur man utvecklat arrangemangen runt fotboll och hockey, men också basket, handboll och innebandy.
Man kan göra så mycket med travet för att anpassa den till publiken. Ta t.ex. att man bygger "smedjan" där hästarna får korrigera utrustningen mitt framför publikplats. Låt alla se vad som händer, och irritationen över förseningar blir mycket mindre. Låt startern pedagogiskt förklara på storbildsskärmen varför det blev omstart, låt måldomaren kliva fram och i myndiga ordalag tillkännage vem som har vunnit etc. En viktig faktor tror jag är att det går lite snabbare. Vet man att ingen får värma tidigare än en timme före första start, och att alla har värmt före första avdelningen, samt att huvudstreckspelet är avklarat på under två timmar så tror jag att det blir enklare att marknadsföra travsporten som publiksport.
|
Om man minskar antalet lopp på huvudspelformen så blir det inte lika lång väntan mellan värmning och lopp för hästarna som startar i sista avdelningen.