Citat:
Ursprungligen postat av BroderH
Exakt! Men därmed inte sagt att de inte gillar trav! De väljer bara andra alternativ, vilket är precis i den riktningen ATG jobbat i många år.
Jag må vara senil, men inte kan jag minnas att det kryllade av kids på banorna för 30 år sedan....
|
Jag vet inte om "kryllade" är rätt ord, men av de 5-6000 som besökte Solvalla en vanlig onsdag för 30 år sedan (eller körde de tisdag/torsdag då) var det nog fler unga än vad som totalt finns i publiken idag, alla åldrar.
Det här gör att man inte blir särskilt intresserad av trav. Man vet som spelare att det finns, man har säkert provat, men det lockar inte till något vidare engagemang. Det saknas en del viktiga ingredienser för att tilltala en bredare skara av unga.
Citat:
Sen ska man komma ihåg att i princip alla publika evenemang har svårt att locka folk idag, beroende på ett totalt sett ökat utbud. De flesta sporter har tappar publik, och dessutom har väl de flesta stora musikfestivalerna fått klappa igen.
Dödligt trött på "det var bättre förr" ramsan som alla inbitna travstofiler kör med. Anpassa er till den nya tiden eller sluta gnäll.
|
Det har blivit mer socialt accepterat att sitta hemma och göra saker, men det är få sporter som haft en lika dyster publikutveckling som travet.
Och det är inte alls så att det var bättre förr. Problemet är att travet ser nästan exakt identiskt ut idag som för 10-20-30-40-50 år sedan. Referenten sitter i samma bås och pratar i samma mikrofon nu som då. Ljudet går ut över samma högtalare, det är samma strålkastare som lyser på banan och stolen man sitter på kan mycket väl ens farfar suttit på för 50 år sedan när han var på banan för att se Kihlström köra Locotime.
Några fler spelformer och decimaler på platsoddset, lite mer tal om känslor i en öde vinnarcirkel och ett par storbildsskärmar på innerplan är de största förändringarna som skett vid sidan av TV-sändningarna, och det räcker inte.
I övrigt har ju inte travet stått still. Avel, träning och utrustning har hand i hand gjort att hästarna springer mycket fortare i loppen.